Voisiko yhteistyötä ja bisnestä tehdä ilman pönötystä? Voisiko asioita tehdä enemmän talkoilla ja yhdessä tekemisen ilolla? Voisiko Jyväskylästä tulla Suomen yrittäjyyspääkaupunki, jossa kukoistavat niin trendikkäät teknogiastartupit kuin perinteisemmätkin yritykset? Voisiko Keski-Suomesta tulla aito yrittäjyyden maakunta, jossa asenneilmapiiri olis aina kannustava, innostava ja mahdollistava?
No kyllä voi! Paljon on jo työtä tehtykin ja olen saanut sekä seurata että olla toteuttamassa monia yrittäjyyden kehittämisprojekteja aina oppilaitostasolta terävään bisneskärkeen. Meillä on Keski-Suomessa kattavat yrittäjyyskasvatussuunnitelmat ja olen saanut itse olla mukana kehittämässä lukioiden työelämälähtöisyyttä. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa on huikea draivi päällä ja nuorten yrittäjyysinnokkuus on noussut. Muuttunut työelämän rakenne on saanut monet haaveilemaan itse itsensä työllistämisestä.
Meillä on Kasvu Open, jonka tehtävä on auttaa yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Kauppakamari ja Keski-Suomen Yrittäjät toimivat samoissa tiloissa tehden joka päivä yhteistyötä niin strategisella kuin operatiivisella tasolla.
Meillä on huikeita kasvuyritystarinoita ja yrittäjäpersoonia, jotka eivät tarvitse tai halua poliittista vaikutusvaltaa, mutta haluavat olla omalta osaltaan rakentamassa parempaa Suomea. Ajat ovat muuttuneet lopullisesti. Jo meidän sukupolvemme murtaa vanhoja kankeita käytäntöjä ja perinteitä, seuraava sukupolvi tulee olemaan entistä radikaalimpi. Työn tekemisen asenne on uudenlainen; tahdotaan pitää hauskaa, oppia, vaikuttaa, kehittää ja verkostoitua.
Jotta yhteiseen tekemiseen saadaan draivia, tarvitaan hetkiä joissa voidaan kiireettä kohdata. Ja jotta saadaan sata kiireistä kutsuvierasta paikalle, pitää jutun olla aika hyvä. Moniin menestystarinoihin liittyy mukaan sattumaa, päämäärätietoisuutta ja ripaus hulluutta, niin myös Business Spring Festivalin syntyyn.
Pienellä start upyrittäjien ja yrittäjyysvaikuttajien porukalla oli tapana tilata katalonialaiselta viinitilalta samppanjamenetelmällä valmistettua korkealaatuista cavaa. Eräässä satsissa oli pari korkkivikaista pulloa ja ne osuivat Keski-Suomen Kauppakamarin toimitusjohtajan tilaukseen. Päätettiin, että korvataan pikkuinen harmitus järjestämällä tasting ja samalla mietitään, mitä kaikkea yhdessä voisi saada aikaan.
Syntyi pikavauhtia idea, joka vaati yhtä lennokkaan toteutuksen. Pääyhteistyökumppanit Nordea, Lähitapiola, Tietoakseli ja Borenius innostuivat nopeasti. Verkostojen kautta löytyivät esiintyjät, karismaattiset Petri Rajaniemi, Andre Chaker ja Marian Petrescu. Kutsuvieraslista luotiin yhteisöllisesti ”kenet haluat kutsua”-periaatteella, jolloin verkostot risteytyvät ja laajentuivat. Tyylikästä ja parasta -periaatteella ruuat tilattiin jyväskyläisestä huippuravintolasta Figarosta. Nopeasti oli selvää, että kyse oli jostain paljon suuremmasta kuin viinitastingista.
Synnytettiin talkoohenkeä, jossa mukaan tapahtuman tuotantoon saatiin kymmeniä keskisuomalaisia organisaatioita ja yrityksiä: Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jykes, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Jyväskylän nuorkauppakamari, Jyväskylän yritystehdas, Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen yrittäjät, Keski-Suomen kauppakamari, Crazy Town, Tiimiakatemia, Kasvun roihu, FIBAN, JES, Technopolis, Pikkuyrittäjät, Nordic Business Forum, Paytrail, Flashnode, Figaro, Management House, MEOM, Piano Jylhä, Jyväskylän Paviljonki, Sokos Hotel Paviljonki, Valo, Terotemedia, Hotelli Yöpuu, Pohjolan Matka, Grano, Viherlandia, Aava & Bang, Prospectum, Sixt, Panda, Vepsäläinen, ArtAnttila, Puls Nutrition ja Kasvu Open.
Hyppäsin mukaan vauhdissa puksuttavaan BSFestival16-junaan huhtikuun puolessa välissä. Emmin, miten kummassa ehtisin olla talkoissa mukana, mutta jokin sisälläni käski sanoa kyllä. En tiedä onko se intuitiota vai uteliaisuutta (tai kyvyttömyyttä sanoa ei). Lupasin aluksi somistaa tilan, mutta projektin edistyessä huomasin tekeväni yhtä sun toista… Oikeastaan tämä oli paras tapa alkaa tekemään uutta juttua; puhdas innostus.
Samoista lähtökohdista mukana ovat myös tapahtuman pääorganisaattori Jussi Muurikainen avecinsa Pauliina Hirvosen kanssa sekä sarjayrittäjä Lennu Keinänen. Käsissään hänellä on illan aikana ostettu Dom Perignon, josta paljastui ironisesti korkkivika. Ehkä se oli merkki siitä, että hommien pitää jatkua.
Esittelen teille vielä myöhemmin huikean hienon juhlatilamme Wanhan Woimalan, Jennin kanssa suunnittelemamme somistuksen sekä annan vinkit erinomaisiin palveluntarjoajiin, jos on pirskeet Jyvässeudulla suunnitteilla. Postauksen hienot kuvat otti lahjakas Tero Takalo-Eskola Terotemediasta.
Tekeminen kannattaa aina.
6 Kommentit
Oi, mahtavaa!
Vaikken tuosta ensilukemalta edes ihan hiffannut mikä oli tilaisuuden agenda tai tavoite niin tuo innostuneisuus ja ”tästä lähtee” -meininki on loistavaa! Tätä niiiin tarvitaan lisää Suomessa juuri nyt. Kun vaan saataisiin aikaan muutoksia ja norminpurkua tuolla isommilla leikkikentillä. Tai ehkä se onkin ennen muuta kiinni alempien tasojen tekemisestä. Onnea Jyväskylälle suurien suunnitelmien toteuttamisessa!
Kiitos Jessy! Agenda ja tavoite on lisätä avointa yhteistyötä ja tekemisen meininkiä eri toimijoiden kesken. Siihen tarvitaan paljon erilaisia kohtaamisia, tässä oli alku jollekin uudelle.
Hih, Jessy, sama juttu. Yhtään en tiennyt enkä tajunnut, mikä on ollut tapahtuman idea mutta hienolta näyttää:)
Kiva, että edes näyttää hienolta 😀
Kuulostaa hienolta!
Tapahtuman nimi kyllä hieman häiritsee. Ensimmäinen mielikuva BSFestivalista oli bull shit festival. Ja ymmärtääkseni tapahtuma oli kaikkea muuta kuin bee ässää!
Heh, tästä tuli vitsi tapahtumanjärjestäjien kesken, mutta sen verran itseironiaa ja huumorintajua saa olla, että kestää väännökset 🙂