Ennakointia ja edullisia kilometrejä sähköautolla

by Kerttu
mini

kaupallinen yhteistyö / MINI Cooper


Ennen kuin pääsemme remonttijuttuihin, otetaan väliin yksi toivepostaus. Sähköauto ja pörssisähkö – miten tällä yhdistelmällä pärjää? Tämä juttu on erityisesti sinulle, joka pohdit sähköautoilun aloittamista!

Olen ajanut sähköautolla lähes kaikki ajoni reilun vuoden, joten kokemusta on kertynyt kaikista vuodenajoista ja erilaisista reissuista. Mini Cooper SE on näpsäkkä auto, josta olen kirjoittanut enemmän viime vuonna  MINI on iso elämys– postauksessa.

Viime talvi koetteli kaikkia sähkön käyttäjiä ja etenkin uhkakuvat järkyttävän hintaisiin sähkölaskuihin saivat meidät pörssisähköä käyttävät kuluttajat varuillemme. Kun joulukuussa 2022 saavutettiin noin 75 snt / kwh lukema, mietin tosissani, miten sähköautoilun käy.

Sähkökriisitalvi pörssisähköineen teki todellakin sähkön hinnan seuraamisen ja edullisimpien tuntien vahtimisen tutuiksi, niin autoilun osalta, kun kaikessa muussakin kulutuksessa.

 

Onneksi sähkön hinnat laskivat ja optimoimalla latausaikoja taisikin lopulta syntyä kaikkien aikojen edullisimmat kilometrit. Todellinen game changer tapahtui sähköautoilussani helmikuussa, kun asensimme kotiimme Webasto Pure latauspisteen. Jos sähköautoilu oli ollut sitä ennen helpohkoa, se muuttui huolettomaksi,  vaivattomaksi ja onneksi myös edullisemmaksi kerta heitolla.

Perinteisiä sähköpistokkeita ei ole suunniteltu jatkuvaan latauskuormaan korkealla teholla. Lataus pistorasiasta on myös todella hidasta, joten Webasto Pure on tehokas ja  turvallinen vaihtoehto lataukseen.

mini

Latausaikoja optimoimalla taisikin lopulta syntyä kaikkien aikojen edullisimmat kilometrit

 

Mitä sähköautoilu maksaa?

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että sähköauton latauksen hinta kotona on usein huomattavasti edullisempi verrattuna kuin julkisella latauspisteellä.  Sähkön hintaerot voivat tosin olla huomattavasti suurempia kuin bensan  / dieselin hintaerot huoltoasemien välillä. Ja tässäkin kaikki liittyy kaikkeen, millainen sähkösopimus on jne. Edullisimpia ja ekologisempia kilometrejä on joka tapauksessa tarjolla: kurkkasin MINIn lataushistoriasta, että toukokuussa latasin autoa 146 kwh ja pörssisähkön keskihinta oli 4,4 senttiä kilowattitunnilta.

Kotilaturissa MINIn akku täyttyy muutamassa tunnissa. Seuraan pörssisähkön hintaa ja aina kun mahdollista, hyödynnän vuorokauden halvimmat tunnit. Tästä on tullut sujuva osa arkea.

Taloudellinen ajotapa pätee myös sähköautossa: mitä kovempaa ajaa, sen enemmän akkua kuluu.

Tärkeintä on ennakointi ja ajastaminen

Ennen kotilaturia autoilu vaati paljon enemmän ennakointia, paljonko akkua on järjellä, kuinka paljon on ajoa tulossa ja ennen kaikkea, mistä löytyvät lähimmät latausasemat. Opin näppäräksi eri latausappien käyttäjäksi, kun laajensin latausverkostani siellä missä liikuinkin. Varsinkin alussa – yli vuosi sitten – tuntui, että latauspisteissä oli usein jotain häikkää. Milloin aplikaatio ei toiminut, milloin taas lataus ei käynnistynyt, vaikka kaiken piti olla kunnossa. Näistä alun hankaluuksista on onneksi päästy eteenpäin.

Kotilatauksen ansiosta lataan enää harvoin muualla, niin helppoa on ajastaa lataus vuorokauden halvoille tunneille ja startata täydellä akulla.  Latauksen voi ajastaa suoraan kännykästä, joten kurkkaan sähkönseuranta-apista hinnan ja ajastan laturin kotiin tullessa, kaikki vaan kännykkää näppäillen. Täydellä akulla ajaa kesäkeleillä lähes 200 kilometriä, joten työ- ja kauppa-ajossa lataus kestää useamman päivän.

 

Riittääkö sähkö perille?

Sähköllä ajaessa pitää tietenkin miettiä latausta, MINIllä pääsee noin 170-200  kilometriä yhdellä latauksella.  Arkea ja ennakointia helpottaa todella paljon MINIn oma helppokäyttöinen  puhelinaplikaatio, josta voi aina tarkistaa reaaliajassa akun varaustason ja sillä päästävän kilometrimäärän. En ole vielä kertakaan jäänyt minnekään tienposkeen 😀 Akku on onneksi nopea ladata ja parhaimmillaan saa 80% lataustason reilussa puolessa tunnissa.

Pidempiä reissuja en ole lähtenyt Minillä tekemään, kerran olen käynyt Jyväskylästä Tampereella ja takaisin. Yksin matkustaessa suosin junaa ja koko perheellä liikkuessa menemme isommalla autollamme, MINIssä kun on vain neljä paikkaa ja meitä on koira mukaan laskettuna viisi (Jalolla on oma valjaisiin kiinnitettävä turvavyö, joka ottaa yhden turvavyöpaikan).

Mökkimatkan taittaa täydellä akulla helposti ja rangea riittää kauppareisullekin. Mökin aurinkosähköllä ei voi autoa ladata, joten  ennen mäkkeilyä täytyy muistaa ladata akku täyteen. Onneksi latausverkosto laajenee koko ajan ja on helppoa lisätä tarvittaessa latausta matkan varrella.

 

Kaikkiaan olen todella tyytyväinen, kuinka helppoa sähköautoilu on ja miten nopeasti on omaksunut edullisen latauksen keinot.   MINIllä on mukava hoitaa kaupunkiajot ja minusta on tullut myös taskuparkin mestari; ei ole sellaista kadunvarsipaikkaa, jonne me emme mahdu. Olen myös hoitanut viime talven kolmen tytön kimppakyytejä MINI:llä, yhden kerran menin hakemaan isommalla autolla ja ajattelin, että tytöt olisivat ilahtuneet lisätilasta, he vaativatkin seuraavan kerran päästä tunnelmalliseen MINIin. Ja sehän vaan passaa, sillä tämä on ehdottomasti minun lemppariauto ajella.

Turvallisia, edullisia ja ekologisia kilometrejä toivottaen,
Kerttu 

Saatat pitää myös

1 Kommentti

Alina 18 joulukuun, 2023 - 12:09 pm

Täällä nostan käden pystyyn, eli haaveena olisi piakkoin aloittaa sähköautoilu. Minua on mietityttänyt juurikin pörssisähkö ja sähköauton lataus, eli juttu on erityisen ajankohtainen itselleni. Olenkin jo testaillut hybridiautoa vanhemmillani ja sekin oli jo tosi kätevä, kun autolla pääsi ajelemaan noin 50 kilometriä edullisia kilometrejä joka päivä.

Reply

Jätä kommentti