Voi Anttila ja Hienoa Hakola!

by Kerttu

Voi mikä fiilis, kun edellisen postauksen kommentiboksissa on niin paljon elämää! Joku sanoikin, että ei arvannut, että kommentit ovat bloggaajalle niin tärkeitä. Mutta kyllä, niillä on iso merkitys fiilikseen (vai mitä sanovat bloggaajakollegat?).  Jos pitkään on hiljaista, tulee helposti sellainen olo, että ketään ei kiinnosta, vaikka lukijamittarit raksuttaisivatkin mukavia lukemia. Joten KIITOS, kun jaksatte kommentoida, sillä minä kyllä jaksan kirjoittaa! Karla lupasi meille pihapostauksen, joten luvassa on harvinaista herkkua kokonaisvaltaisesta piheremontista.

Mutta sitten vähän toisenlaisiin tunnelmiin:

*

lazy_elmeri_inkeri_hyppii-1030x687

*
Tällä viikolla kukaan ei voinut välttyä Anttilan konkurssiuutiselta. Monet sisustuksen ystävistäkin innostui huimista kesäalennuksista, kun designtuotteita sai huomattavasti normaalihintoja edullisemmin. Jälkeenpäin ajateltuna taisi olla liian hyvää ollakseen totta. Massiiviset alekampanjat saivat monet tekemään tilauksen ja onnettomin lopputulos on niillä, jotka eivät ole maksaneet ostoksiaan luottokortilla. Suomen lain mukaan konkurssipesästä ei saa enää luovuttaa jo maksettuja ostoksia ja tämä huono tuuri kohtasi tuhansia suomalaisia. Koko tragedia on vielä paljon suurempi, sillä  Anttila on irtisanonut kaikki 1300 työntekijäänsä. Ja tietysti tuotteitaan vaille jääneet tilaajat ovat osoittaneet suuttumustaan irtisanotuille työntekijöille, joilla ei ole osaa eikä arpaa konkurssimenettelystä.  Kurja tilanne, jossa ei ole voittajia.
*

hakola_lazy_woody-1030x687

*
Tilaajien ja työntekijöiden lisäksi on vielä kolmaskin häviävä osapuoli, nimittäin Anttilan tavarantoimittajat. Yksi heistä on suomalainen, viisi vuosikymmentä vanha huonekaluja valmistava perheyritys Hakola. Menneet vuosikymmenet eivät ole olleet helppoja kotimaiselle huonekaluteollisuudelle, jossa jyrää eräs sinikeltainen jätti ja Made in China-tuotanto. Anttilan konkurssi tarkoittaa pienelle yritykselle, onneksi ei sentään katastrofia, mutta merkittäviä luottotappioita. Yritykselle, joka suunnittelee, valmistaa ja maksaa veronsa Suomessa.
*

hakola_web_block_kulmadivaani-1030x643

*
Se, miten Hakola toimii tässä vaikeassa tilanteessa on niin esimerkillistä, että innostuin kirjoittamaan tämän postauksen. Yritys ajattelee ensimmäisenä asiakkaitaan. Tilanne on sellainen, että moni ehti maksaa ja ostaa tuhansien eurojen sohvan, mutta jää nyt ilman tuotetta tai rahoja. Konkurssiuutinen ei ehtinyt kauaa olla mediassa, kun Hakola Huonekalu Oy:n Facebook-sivuilla reagoitiin tilanteeseen:

Screen Shot 2016-07-22 at 13.44.32

Yrityksen tavoite on toimittaa jo tilatut huonekalut mahdollisimman edullisesti niille ihmisille, jotka ovat tehneet tilauksen Anttilan verkkokaupasta, mutta eivät saa rahojaan tai tuotetta Anttilan kautta. Hakolan Annaleena Hämäläinen kertoi minulle,  että heidän etunsa on se, että pieni perheyritys pystyy reagoimaan tilanteeseen nopeasti: – Olemme vilpittömästi rahojensa menettäneiden asiakkaiden puolella. Tuntuu tosi pahalta,  kun he ovat valinneet meidät ja sitten jäävät ilman sohvaa.
*

hakola_web_woody_lempi_cosy-1030x486

*
Suuri hatunnosto sille, miten Hakola kuuntelee ja kohtelee asiakkaitaan! Se on varmasti yksi syy, miksi firma on porskuttanut papalta isälle ja isältä tyttärelle. Ei riitä, että tekee huippuluokan tuotteita, tarvitaan myös sydän ja sielu, joka osuu kuluttajiin. Arvostan valtavasti tätä työtä ja toivon, että me nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat huomioimme ostopäätöksissämme kotimaisuuden ja asiakaspalvelun merkityksen.

Toivotan voimia kaikille, jotka joutuvat tavalla tai toisella Anttilan konkurssista kärsimään. Saa nähdä, löytyykö konkurssipesälle ostaja vai onko edessä suuri loppuunmyynti. Oli kumpi vain, olemme eräässä suomalaisen vähittäiskaupan historian käännekohdassa.

Onko ruudun siellä puolen ihmisiä, joita konkurssiuutinen pääsee tavalla tai toisella koskettamaan? 

Kuvat: Hakola
*

Saatat pitää myös

13 Kommentit

Liisa 24 heinäkuun, 2016 - 2:29 pm

Anttilan ongelmiin en ole sotkeutunut mutta haluan myös omalta osaltani kehua Hakolaa. Olin asiakkaana toukokuussa enkä voi muuta kuin kehua kaikkea asiakaspalvelua ja tavarantoimitusta. Ja sohvaan ollaan myös tyytyväisiä. On ilo asioida suomalaisen firman kanssa joka on erityisen asiakaslähtöinen!!

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 heinäkuun, 2016 - 9:26 pm

Hienoa kuulla! Positiivista palautetta ei voi koskaan antaa liikaa 🙂

Reply
Anna-Mari 24 heinäkuun, 2016 - 3:44 pm

Kyllä kosketti ja surettaa. Ensinnäkin, kodin1 on ollut yksi lempparikaupoistani silloin, kun tarvin uusia pyyhkeitä, lamppua tms. Valikoima on ollut aika hyvä ja monpuolinen! Hakolan puolesta harmi myös, ja meidän jotka hakolan sohvan hankintaa suunnittelemme. Missäs niitä nyt koeistuu ja testailee!

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 heinäkuun, 2016 - 9:27 pm

Samoja fiiliksiä täälläkin. Toivottavasti Hakola löytää pian valtakunnallisen jälleenmyyjän, joka tuo sohvat lähemmäksi asiakkaita!

Reply
Heidi 24 heinäkuun, 2016 - 5:57 pm

Kiva, kun kirjoitit tästä. Itselle tuli mieleen heti, että nyt kun olisi blogi tai muu paljon lukijoita keräävä media, niin kyllä nostaisin esiin Hakolan erinomaisen toiminnan. Itse vasta suunnittelen sohvan hankintaa, onneksi en tuohon tarjoukseen tarttunut, koska vauva-arki. Naapurini valitsi suositteluni kautta Hakolan sohvan, joka toimitti mittatilaustuotteen (mittoja piti hieman muokata) moitteetta. Kannatti siis vielä patistaa naapuria soittamaan heille, kun perusmitat eivät sohvissa sopineet, mahtava juttu ja hyvä vinkki myös muille! Loistava palvelu ja nopea reagointi ja tietysti laadukkaat tuotteet kyllä nostavat Hakolan brändiä, se kun suomalaisilla yrityksillä on perinteisesti ollut sinikeltaisia verraten jäljessä (siis markkinointi ja brändäys).

Reply
Sanna/ Sisustus COCO 24 heinäkuun, 2016 - 8:03 pm

Hakolan toiminta on todella ammattimaista ja asiakas ystävällistä. Heidän tuotteensa ovat laadukkaita ja tyylikkäitä. Ihan varmasti meidän tulevan kodin sohva tulee Hakolalta.
Myös muut suomalaiset firmat mm. Innolux kärsivät suuret tappiot Anttila/ Kodin 1 konkurssin johdosta. Toivottavasti Anttila/Kodin 1 työntekijät löytäisivät pian uudet työpaikat itselleen.

Reply
Antta 24 heinäkuun, 2016 - 10:49 pm

Kodin1 on ollut suosikkipaikkojani sisustustuotteita ostaessa, sikäli tämä konkurssi koskettaa omaa elämääni. Sieltä kautta ostimme alkuvuodesta niinikään Hakolan sohvan, hyvästä alesta silloinkin. Todella hienoa ja arvostettavaa toimintaa Hakolalta ja voin omasta puolestani lämpimästi suositella niin itse Cosy-sohvaa, nopeaa toimitusta kuin loistavaa palvelua kun erityistoiveiden toteutusta silloin selviteltiin suoraan heiltä, vaikka Kodin1 kautta tuotteen tilasinkin. Ja edelliseen postaukseen liittyen, hieno kuulla että saamme kuulla tätä kautta Karlan piharemontista!

Reply
mari 25 heinäkuun, 2016 - 6:10 pm

Onneksi konkurssi ei kosketa henkilökohtaisesti itseäni, mutta suuret sympatiat niille joita koskettaa. Tässä tuli ikävä kyllä taas kerran todistettua, miksi koskaan, eikä mitään kannata tilata muuta, kuin laskulle tai luottokortilla.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 26 heinäkuun, 2016 - 11:21 pm

Totta, luottokorttiostoksissa vastuuta kantaa myös luottoyhtiö, joten se lienee turvallisin tapa nettishoppailla!

Reply
Satu 27 heinäkuun, 2016 - 4:35 pm

Minä onneton menin tilaamaan sohvan alesta. En osannut varoa ja maksoin sohvan suoraan verkkopankissa. Sinne meni 1700euroa säästöjä, ikinä tilannut netistä mitään noin kallista. Tulipa maksettua kunnon oppirahat : ( Olen varovainen nettiostaja ja käytän paljon myös luottokorttia. En olisi ikinä uskonut, että rahani vie AnTTila.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 28 heinäkuun, 2016 - 11:43 pm

Voi kurjuus, harmittaa sinun puolestasi! Oletko ollut jo yhteydessä Hakolaan, toivottavasti tilanteeseen löytyy joku järkevä ratkaisu <3

Reply
Tiina 1 elokuun, 2016 - 9:21 pm

Moikka,
Tilasin lapselleni kauvan himoitseman jopon anttilan -40% alesta. Ystaväni oli tilannut kyseisenä aamuna laskulle omalleen jopon. Itse tilasin noin 3h ystäväni jälkeen ja enään ei laskulle päässyt tilaamaan. Maksoin tottakai visa elektoronilla. Harmittaa niin vietävästi kun ihan röyhkeästi anttila käytti hyväksi ja vei säästöni. Harkitusti vielä tehty, ettei enään päässsyt laskulla tilaamaan vaan minun piti maksaa ostos heti. Toivottavasti oikeus tapahtuu ja saan jotenkin tilaamani ja maksamani pyörän.
Hieno kirjoitus, kiitos siitä

Reply
Eppu 28 tammikuun, 2017 - 8:27 pm

Näkyy artikkeli olevan jo ”vanha”, mutta Googlesta sattumalta törmäsin. Erittäin suuri hatunnosto Hakolalle, olisipa kaikki yritykset yhtä vastuullisia!

Reply

Jätä kommentti