Jos rakastat palvelua, käytä sitä

by Kerttu

Tänä syksynä olen kulkenut kotikaupungissani Jyväskylässä uusin silmin. Töihin palaaminen hoitovapaan jälkeen on tuonut painetta uusia vaatekaappia raskauden ja kotinurkissa vietetyn 1,5 vuoden jälkeen. Viime viikolla havahduin siihen, miten paljon keskusta onkaan muuttunut! Kivijalkakaupoissa tapahtuu nyt rytinällä, eikä pelkästään hyvään suuntaan. Rehellisesti sanottuna olen huolissani ydinkeskustan vetovoimaisuuden puolesta tänä aikana, jossa nettiostokset ovat helpompia kuin koskaan ja massiiviset ostoskeitaat rakentuvat teollisuustonteille kilometrien päähän sykkivästä ytimestä.
*

Verso

*
Tyhjät liiketilat kertovat karua kieltä. Moni meistä haluaa nähdä tuotteen livenä tai sovittaa vaatetta ennen ostopäätöstä ja silloin suunnataan kauppoihin. Aika tylyä on se, että kivijalkakaupoissa käydään vain sovittelemassa ja ostos tehdäänkin verkossa, sillä se on varma keino tappaa palvelut. Emme voi poimia rusinoita pullasta ja olen sitä mieltä, että meidän asiakkaiden tulisi maksaa asiakaspalvelusta ja myymäläelämyksestä, jos sellaista haluamme ja käytämme.
*

Verso-6

*
Tyhjien liiketilojen rinnalle putkahtee onneksi silloin tällöin jotain uutta. Jyväskylän keskeisimmällä paikalla on sijainnut vuosikymmenet S-ryhmän hotelli, joka pisti pillit pussiin viime vuonna. Luojan kiitos tilat eivät jääneet tyhjilleen, vaan ne osti legendaarisen boutiquehotelli Yöpuun ja ravintola Pöllöwaarin omistajapariskunta. Nyt tilat on remontoitu ja kaupungin keskeisimmällä paikalla on nuorekas, trendikäs ja vahvasti paikallinen hotelli Verso.
*

Verso-2

*
Jyväskylässä on blogitapahtumia harvakseltaan, vaikka kaupungissa on todella vireä, tiiviisti verkostoitunut ja mielelläni kollegoita kehun, kun sanon korkeatasoinen blogitarjonta. Minulle on ollut tärkeää nostaa esiin paikallisuutta, yrittäjyyttä ja palvelevia kivijalkakauppoja, joku ehkä muistaa Jyväskylän parhaat kaupat ja nähtävyydet-postauksen.
*

Verso-3

*
Viime perjantaina kokosimme joukon sisustus,- lifestyle- ja muotibloggaajia ja lähdimme piipahtamaan keskustassa. Versossa nostimme maljan uudelle hotellitulokkaalle ja kuulimme sen erikoisuuksia. Itseäni työmatkareissaajana ilahdutti tieto, että tässä hotellissa superior-huoneeseen kuuluu maanantaista torstaihin iltapala. Tuore risotto tai pasta salaatin ja leivän kanssa alakerran viihtyisässä ravintolassa, jolloin illalla voi ruuan etsimisen sijaan keskittyä rentoutumiseen tai töiden tekemiseen.
*

Verso-4

*
Versossa sisustus on luotu paikallisen osaamisen kautta niin pitkälle kuin mahdollista. Tällä pikavisiitillä en ehtinyt kyselemään valinnoista enempää, mutta ehkäpä sellainen tilaisuus vielä järjestyy!
*

Verso-5

*
Ennen lähtöämme kävimme vielä pikaisesti kurkistamassa yhteen remontoituun huoneeseen. Kuulimme, että ennen avajaisia oli tehty kysely, mitä asioita majoittujat hotellissa arvostavat ja lähes jokaisessa vastauksessa oli korostunut kaksi asiaa; mukava sänky ja laadukas aamiainen. Nämä ovat itselläni myös mukana TOP5-kriteereissä, joihin omissa hotellivalinnoissani kuuluvat myös sijainti, hinta ja sisustus. Kun nämä asiat ovat kunnossa ja homma paketoidaan miellyttävällä asiakaspalvelulla, on ilo mennä samaan paikkaan uudelleenkin.
*

Verso-7

*
Kello oli kipittänyt sellaista vauhtia, että oli aika suunnata illan seuraavaan kohteeseen. Eräs säkenöivä yrittäjälady odotteli meitä syksyn muodin parissa. Olin valmistautunut kohtaamiseen tiukalla psyykkauksella, vetreillä vaatevalinnoilla ja raudanlujalla henkisellä kantilla. Kaikkea tätä tarvitaan silloin, kun kun nainen on päättänyt ostaa farkut!
*

Verso-8

*
Sitä hommaa ei nimittäin hoideta nettikaupassa! Pian kerron teille, kuinka kävi ja toteutuiko tavoite ilman hikeä ja kyyneleitä 😉
*

 

 

 

 

 

Saatat pitää myös

10 Kommentit

hanna elokuu 25, 2016 - 7:53 am

Oi että tuo Verso on kyllä upea! Hiukan jopa harmittaa asua Jyväskylässä kun ei tule tämän kaupungin hotelleja kulutettua, vaikka tätänykyä tuntuu olevan suomen parhaimpia hotelleja meillä! 🙂 Vuosipäiväksi voisi jopa yhden yön buukata ja näin tukea paikallista! Mua niin harmittaa etten pystynyt olemaan mukana, mutta ensi kerralla sitten!

hanna
http://www.hannamariav.com

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas elokuu 27, 2016 - 10:35 pm

Samoja ajatuksia, Hanna! Hyvin voisi viettää pienen hemmotteluloman omassa kaupungissa 🙂 Toivottavasti pääset ensi kerralla mukaan!

Reply
Piia elokuu 25, 2016 - 9:13 am

Täällä toinen joka harmittelee ettei päässyt mukaan! Toivottavasti ensi kerralla! 🙂 Ja Verso näyttää kyllä upelta! Sisustus on käsittääkseni Marika Kurjen käsialaa, taitava ammattilainen, tuttu omilta raksa-ajoilta! 😉
Ja onneksi keskustan vetovoiman eteen tehdään tällä hetkellä paljon töitä eri tahoilla. Esimerkiksi pihakadun kehittäminen ja asuntorakentamiseen kannustaminen ovat isoja juttuja, joista toivottavasti on osaltaan apua. Mutta kuten kirjoitit, täytyy meidän kuluttajien itsekin katsoa peiliin, mikäli valitetaan kauppojen valikoiman köyhtymisestä, mutta samaan aikaan tehdään ostoksen netissä, on siinä vähän ristiriitaa. Onneksi se farkkujen osto ei tosiaan siellä niin sujuvasti onnistu! 😀 Itsekin pitäisi samainen operaatio pian tehdä, vaati kyllä ensi vähän jotain henkisiä harjoituksia! 😀 😀

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas elokuu 27, 2016 - 10:36 pm

Ensi kerralla mukaan, Piia! Ja käyhän sinäkin testaamassa Vilan farkut, tosi mukavia ja istuvia malleja 🙂

Onneksi keskustan vetovoiman eteen työskennellään!

Reply
Katja_tata elokuu 25, 2016 - 9:13 pm

Täyttä asiaa! Itse rupesin tänä kesänä Englannissa road-tripillämme kiinnittämään huomiota siihen, että mieluiten valitsin asiakaspalvelijan kuin masiinan. Ihan koska haluan osoittaa arvostavani enemmän kohtaamista aidon ihmisen kanssa kuin naputella kassalla konetta. Toki välillä ei ollut vaihtoehtoa ja olihan se hauska kokeilla itsepalvelupäätettä, mutta jos sai valita, halusin ihmisen. Tänäänkin kaupassa käydessäni katselin juustotiskin tarjontaa ja sen sijaan, että olisin valinnut yksin juustot kärryyn, kysyin suosituksia juustotiskin työntekijältä. Hänen avullaan valikoin neljä erilaista ja pari entuudestaan tuntematonta juustoa. Toivottavasti hänelle jäi tunne, että oikeasti arvostin hänen panostustaan, sillä hän heitti mukaan myös oman mielipiteensä eräästä juustosta tavalla, että vertasi sitä toiseen samantyyppiseen (ja minulle sattumalta tutumpaan) juustoon, jolloin pystyin tekemään oman päätökseni. Eikä ehdottanut pelkästään kalliita juustoja, vaan jopa leikkasi yhden palan puoliksi, kun ei ollut omaan tarpeeseeni tarpeeksi pientä. Meni ehkä vähän asian viereen, mutta arvostan kivijalkakauppoja ja aitoja kohtaamisia ihmisten kanssa 🙂

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas elokuu 27, 2016 - 10:37 pm

Kyllä, minäkin arvostan hyvää palvelua ja anna myös mielelläni hyvää palauteta. Tänään viimeksi, kun ostin uutta puhelinta ja toden totta, joka paikassa ei asiakaspalvelun kukkanen kukkinut :/

Ihana, kun sinulla on ollut hyviä asiakaspalvelukokemuksia 🙂

Reply
Liina elokuu 26, 2016 - 4:45 pm

Versosta saa myös mahtavaa keittolounasta ihanien leipien kera. Suosittelen!

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas elokuu 27, 2016 - 10:38 pm

Kokeilen ehdottomasti! Just työkavereiden kanssa pohdittiin, saanko Versosta lounasta. Kiitos vinkistä!

Reply
Susanne elokuu 27, 2016 - 1:39 pm

Ahkerana nettishoppailijana olen tässä parina viime viikkona Jyväskylän keskustan liikkeiden palvelua yrittänyt käyttää erinäisten vaatteiden, kenkien ja meikkien ostoon. Vaatekaupoissa olen hyvää palvelua saanut, mutta muut jättävät kyllä toivomisen varaa. Tänäänkin sain pari kertaa saalistaa myyjää auttamaan meikkiostoksissa ja lopuksi oli vielä jonotus kassalle. Kenkäostoksilla isossa kenkäliikkeessä olin etsimässä tietynlaisia kenkiä, joita ei kuulemma ollut, mutta itseppä ne sitten liikkeestä löysin. Jos olisi ollut kunnon suostuttelutaitoinen myyjä heti alkuun, ne olisivat varmasti lähteneet mukaan. Mutta jostain syystä minua alkoi jurppimaan koko touhu, kun ei kukaan järjestelyhommiltaan ehtinyt auttamaan, joten ne kyllä jäi hyllyyn. Ja kun pienten lasten kanssa liikkuu ja ääntä lähtee, olisi kiva kun ripeää palvelua saisi. En haluaisi tätä todeta ääneen, mutta onneksi on Zalando. Eikä raha jää siitä edes Suomeen, mutta homma toimii.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas elokuu 27, 2016 - 10:41 pm

Tunnistan kuvaamasi tilanteet ja kyllähän tuo on superärsyttävää! Yhdenkään myyjän ei pitäisi ajatella, että hyllyn täyttäminen on tärkeämpää kuin asiakaspalvelu eli MYYMINEN. Sillä ne liikkeet pysyvät elossa ja elinvoimaisina 🙂 VILA on tämän hoksannut ja on ihana mennä liikkeeseen, jossa sinut huomataan jo ovella. Mukavaa on myös se, että jos haluaa rauhassa kierrellä ja katsella, sekin on mahdollista 🙂

Ja juuri tuo, pienten lasten kanssa sitä haluaisi asioiden tapahtuvan jouhevasti. Muistanpa joskus pojan vauva-aikana imettäneeni VILAn sovituskopissa sillä välin kun myyjä haki sovitettavia vaatteita, huippupalvelua.

Reply

Jätä kommentti