Hups, ostit taidekopion

by Kerttu

Eräänä päivänä sain todella erikoisen sähköpostin, jonka lukeminen sai minut hämmästymään. Lähettäjä oli yhtä hämmästynyt ihminen, joka oli ostanut matkaltaan taulun. Hän oli etsinyt Googlen kuvahaun kautta jotain sisustukseen liittyvää asiaa, kun vastaan oli tullut kuva meidän olohuoneestamme. Mielenkiinto heräsi ja hän klikkasi blogini auki todetakseen, että hänen uniikkina Thaimaasta ostamansa taulu oli lähes samanlainen kuin meidän olohuoneemme teos. Maalaus, jonka suomalainen kuvataitelija Minja Revonkorpi on tilauksestani maalannut. Maalaus, jolla on meidän perheellemme henkilökohtainen merkitys. Ainoa näkyvä erotus tauluilla on se, että Thaimaan tuliainen on eripäin.

unnamed-2

Tutkin kuvia ja aika nopeasti hoksasin, että kyse ei voi olla sattumasta. Kysyin muutamia lisäkysymyksiä ja sain kuulla, että taulu on ostettu paikallisesta galleriasta, ei siis mistään ihan katukojusta. Taiteilija oli esitellyt kokoelmaansa ja kertonut, että erityisesti skandinaavit pitävät hänen tuotannostaan. Jäin miettimään, kuinkahan paljon näitä plagiaatteja onkaan liikkeellä?

olohuone-1-2

Ensin tyrmistyin, sillä oli kyse sitten designkalusteen tai uniikin taideteoksen kopioimisesta, on törkeää rahastaa toisen idealla ja työllä. Toisessa ajatuksessani oli jo himpun verran huvittuneisuutta, sillä onhan taulun oltava todella hieno jonkun muunkin mielestä, että sitä viitsitään toisella puolella maailmaa kopioida. Thaimaa-taulun ostaja on toki asiassa syytön, sillä hän ei ole voinut tietää kyseessä olevan plagiaatti. Ja varmasti yhtä ärsyttävältä tuntuu, kun hän luuli ostaneensa uniikin taulun matkamuistona. Onkohan mitään tapaa selvittää, onko tauluja enemmänkin markkinoilla?

Aika erikoinen juttu, vai mitä?!

Lue taulun tarina TÄÄLTÄ.

Saatat pitää myös

34 Kommentit

Karin // Tunne tilat 19 marraskuun, 2015 - 2:05 pm

Erikoista, mutta toisaalta hyvin ymmärrettävää miksi tällaista tehdään. Helppoa rahaa. Onkohan tuo Thaimaan tuliainen tosiaan signeerattu noin päin? Jotenkin tuntuu hullulta, että teos olis sommiteltu noin. Kuin uhkaava vaara roikkuis ilmassa.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 19 marraskuun, 2015 - 10:08 pm

Netti tekee tästä kaikesta superhelppoa, mutta toisaalta kiinni jäämisen riski kasvaa. Thaimaa-taulua ei ole signeerattu ollenkaan :/

Reply
Susanna 19 marraskuun, 2015 - 2:11 pm

Eiks tästä vois tuo teidän taulun maalaaja tehdä jonkun keissin? Jos kerran galleriasta ostettu se Thaimaan taulu, niin varmasti löytyy myyjän yhteystiedotkin… Ei sen muutkaan taulut varmasti sit uniikkeja ole…

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 19 marraskuun, 2015 - 10:08 pm

Ihan periaatteestakin pitää miettiä, miten tähän kannattaa reagoida. Mutta koska välimatka on aikamoinen, voi jutun tekeminen olla haastavaa :/

Reply
Petra 19 marraskuun, 2015 - 2:12 pm

Tosi ikävää myös alkuperäisen taulun omistajalle eli sinulle. Nyt taulusi ei enää ole se ainoa laatuaan. Mutta kaikkeahan melkein kopioidaan nykyään. Sille ei vaan voi mitään. Ja joskus voi myös vahingossa ostaa plagiaatin, kuten tässäkin tapauksessa. Outo juttu kuitenkin! 🙁

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 19 marraskuun, 2015 - 10:09 pm

Sinäpä ne tunteet tiivistit, moni isompikin yritys on plagiaattien edessä voimaton. Onneksi tiedän, että vaikka tästä taulusta olisi tuhat kopiota, meillä on se aito ja alkuperäinen.

Reply
Leena 19 marraskuun, 2015 - 2:27 pm

Plagioinnista en pidä. Mietin voiko taiteilijalle käydä joskus niin, että näkee kuvasta tai livenä taidetta ja se unohtuu, kunnes jonkun inspiraation herättämänä taiteilee vahingossa lähes kopion??
Tulee mieleen Marimekko-keissit…

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 19 marraskuun, 2015 - 10:10 pm

Toki niin voi käydä, maailmassa kun voi inspiroitua mistä vaan! Mutta näissä tauluissa täsmää jopa pallukoiden määrä sekä nuo reunassa olevan pallon sisällä olevat viivat. Kyse ei voi olla vain inspiroitumisesta.

Reply
Tsinnia 19 marraskuun, 2015 - 2:44 pm

Kumpi oli ensin muna vai kana? Jompi kumpi näistä taiteilijoista on nähnyt toisen työn ja ehkä alitajuisesti sen kopioinut… tosin yhdennäköisyys on kyllä niin suuri, ettei tuollaista voi ehkä alitajuisesti kopioida. Niinhän se on, ettei nykyään mikään ole turvassa kopioinnilta 🙁

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 19 marraskuun, 2015 - 10:12 pm

Kyllä meidän taulu on ollut ensin, sillä seurasin taulun syntyprosessia. Eikä tässä ole kyse sattumasta. Olen taulumme kuvannut nettiin hyvin tarkasti, joten se on ollut helppo pala plagioitavaksi.

Reply
Tiia - Littlebigthings 19 marraskuun, 2015 - 9:33 pm

Oon miettiny tätä monesti, siis plagiointia taiteessa. Tahalliset ja tarkoituksella tehdyt kopiot on asia erikseen, mut jos mä esimerkiksi maalaisin nyt taulun, niin miten mä voisin olla varma ettei kukaan ole koskaan maalannut sellaista jo? Ja kun taidetta (oli se sitten musiikkia, kuvataidetta tai mitä vaan) on tehty niin kauan ja monien ihmisten toimesta, tuleeko joskus raja vastaan, että kaikki on tehty jo. Ei voida ”keksiä pyörää uudestaan”. Ja siis puhumattakaan tuosta alitajuisesta rekisteröinnistä. Miten uskaltaa tehdä taidetta jos tiedostamattomista mielenkerroksista tuleekin jotain mihin ei itse pysty vaikuttamaan?
Onneks en ole taiteilija… 🙂

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 19 marraskuun, 2015 - 10:13 pm

Toki vahinkojakin käy. Mutta sitten jos pienetkin yksityiskohdat muistuttavat toisiaan, ei olla enää vahingon äärellä. Eihän kukaan vahingossa voi kirjoitta kirjaakaan, joka on jo kerran kirjoitettu 😉

Reply
Tiia - Littlebigthings 22 marraskuun, 2015 - 12:18 pm

Joo niinkun sanoin, tahalliset ja tietoiset kopiot on asia erikseen, niinkuin tässäki tapauksessa, tosi räikeetä toimintaa.
Pohdin siis ilmiötä laajemmin, on tullut mietittyä ihan senkin takia, että jos meinaan isona kirjoittaa… Voinko olla varma oma idea on uniikki ja mitäs jos joku alkaisi syyttää plagioinnista.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:15 pm

Juu, ymmärrän! Haastavia juttuja kyllä :/

Reply
Laura / Heinässä heiluvassa 20 marraskuun, 2015 - 12:27 am

Oho!!! Onpas vain tauluilla samaa näköä. Ehkä taitelija on googlettanut skandinaavisia sisustuskuvia ja törmännyt sitä kautta sinun tauluun. Hurjaa ajatella, että noita ja moniamuita voi olla useita kopioita :/

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 25 marraskuun, 2015 - 11:10 am

Luulen, että näin tässä on käynyt! Mutta ihmeellinen juttu kaikenkaikkiaan :/

Reply
matleena 20 marraskuun, 2015 - 7:37 am

liian samanlaisia ovat jotta inspiraatio toimisi selityksenä, mutta samaa olen usein itsekin miettinyt paljon maalaamana, että varmasti joistakin töistäni löytyy melko samantapaisia joltain muulta, ainakin harrastetaiteilijalta, toisistamme tietämättä.
Marimekko tapauksissakaan ei mielestäni ollut kyse inspiraatiosta, sen verran yhtäläisyyksiä niistäkin löytyi. Rehellinen kopiointi, jäljentäminen tms. ihan sallittua, mutta se pitää mainita taulussakin. Usein erilaisissa taideopinnoissakin käytetään ”taidejäljennös tehtävää”. Teidän taulun arvoahan kyseinen kopio ei vähennä, inhottavaa vaan, etenkin kopion ostajalle. Vaikea lähteä selvittämään kopioiden määrää, kun kyseistä taulua ei kuitenkaan myydä teidän taiteilijan nimellä. Luultavasti samassa galleriassa on jo uusi kopio myydyn tilalla. =)

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:23 pm

Niinpä, luulen että tämän asian kanssa täytyy vain elää. Mutta mielenkiintoinen juttu ja pieni maailma, kun kerran yksi kopio on päätynyt Suomeen!

Reply
Aikku 20 marraskuun, 2015 - 10:27 am

No onpas aika erikoinen tapaus, mutta helppo varmasti netin valtakaudella bongailla taulun malleja netistä ja sieltä kopioida. Skandinaavinen tyyli vetoaa pohjoismaalaisiin, niin Thaimaassakin ovat hoksanneet mikä myy tälle kohderyhmälle. On vain harmi, että on plagioitu noin upea taulu. Voikohan siitä tehdä mitään ilmoitusta eteenpäin virkavallalle?

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:22 pm

Hei! En oikein tiedä, miten poliisi ilmoitukseen suhtautuisi. Mutta netti kyllä tekee ideoiden varastamisen helpoksi!

Reply
Ritutiina 20 marraskuun, 2015 - 1:11 pm

Jos tästä nyt voisi jotain päätellä, niin nimeäisin Minja Revonkorven nykytaiteen lupaukseksi. Eikös kaikkia nimekkäitä / kuuluisia / suosittuja taiteilijoita aina kopioida ja heidän teoksistaan tehdä taidekopioita? Eli nyt vain kaikki tekemään tulevaisuuden taidesijoituksia ja ostamaan seinilleen Revonkorpea. Noiden aasian maiden kopiointihommien torjuntaan on isoilla yrityksillä ihan kokonaisia lakiosastoja, taitaa olla mahdottomuus niitä pienen suomalaisen taiteen tekijän karsia? Mutta aika mairittelevaahan tuo on. Hieno teos, kun on kopioinnin arvoinen.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:21 pm

Minä uskon ja toivon, että Minja saa paljon tilauksia, mutta ei tämän kopiokohun vuoksi vaan koska hän on lahjakas. Toisaata jos tätä meidän taulua on maailmalla tuhat kopiota, niin johan varmasti tuon aidon ja oikean arvo nousee pilviin 😉

Reply
Siiri 20 marraskuun, 2015 - 2:47 pm

”Annoin taiteilijalle vapaat kädet” eli taiteilija sai tehdä näköistään ilman visioita ympyröistä tai väreistä.
”Ympyrät symboloivat….” eli voihan taitelija olla plagioinut tämän.
Ehkä taiteilija on Thaimaan matkallaan ottanut valokuvia paikallisista tauluista ja todennut, että tämäpä sopisikin hyvin… 😉

No ehkä ei, mutta ei tuo tarina tee aukottomaksi sitä kumpi oli ensin, muna vai kana. Vaikka olisit todistanut taulun syntyä, et voi tietää onko taitelijalla ollut inspiraatiokuva jossakin 🙂

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:17 pm

Niin joo, eihän tätä voi varmasti aukottomasti todistaa, mutta tässä tapauksessa kyllä tiedän että originaali on syntynyt Suomessa ja Jyväskylässä 🙂

Reply
minna 24 marraskuun, 2015 - 10:33 pm

Varmasti haluat uskoa että sinun taulusi maalaaja ei ole plagioinut jotain aiemmin näkemäänsä. Todellisuudessa et vaan voi sitä tietää.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:43 pm

Kuten sanoin, tällaisia asioita on mahdotonta aukottomasti tieteellisesti todistaa. En nyt ymmärrä miksi tästä asiasta pitää jankata?

Ei liene kovin vaikeaa plagioida taulua, joka kuvataan yksityiskohtaisesti nettiin ja löytyy Googlen kuvahausta parilla näppäilyllä? Sen sijaan pidän aika epätodennäköisenä (tässä tapauksessa mahdottomana), että ammattitaiteilija, joka saa tilaustyön vielä blogikotiin (suuri näkyvyys), haluaisi plagioida mitään thaimaalaistaulua. Sitä paitsi eiköhän taulukauppias Thaimaassa ole ollut käryllä alkuperästä, kun kerran osasi kertoa skandinaavien tästä taulusta pitävän.

Reply
mapsi 21 marraskuun, 2015 - 8:25 pm

Onhan tämä toisaalta mieletön mainos ja kunnianosoituskin teidän taulun maalaajalle, eikö vain? Itse olen sitä mieltä, että näissä plagiointijutuissa on aina kaksi puolta – myös originaalin tekijä yleens hyötyy tälläisestä, koska hänestä kirjoitetaan, saa nimeä jne.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:15 pm

On siinä toki sekin puoli, että ei kukaan huonoa kopio eli jollain tavalla plagiaatti myös imartelee. Mutta taitelijan näkökulmasta asia on kurja, sillä hänen luovuus, osaaminen ja ammattitaito varastetaan 🙁

Reply
Lanttuleikkuri 22 marraskuun, 2015 - 6:49 pm

Paljon matkustaneena uskon että Thaimaasta on ylipäätänsä hyvin vaikea löytää mitään aitoa ja originaalia.
Meillä kopioimiseen suhtaudutaan aivan eri asteella, siellä se on vain 1 tapa saada elanto ja asiakkaalle valehteleminenkaan ei ole mikään harvinaisuus.
Käyntejä maassa on runsaasti ja muutama tuttuni on asunut ko maassa oppaana eli ihan tosta vaan ajatukset eivät ole

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:14 pm

Joo, tarkkana saa olla! Feikkejä tosiaan myydään lähes joka brändille :/

Reply
Heidi / taloluck 22 marraskuun, 2015 - 9:29 pm

Imitation is the highest form of flattery. Niinhän se sanonta menee. Tosin näissä plagiointikysymyksissä kyse on toki muustakin. On kurjaa ajatella, että joku toinen saa taloudellista/taiteellista hyötyä jonkun toisen idealla ja toteutuksella. Mielenkiintoinen tapaus kerrassaan.

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 24 marraskuun, 2015 - 10:12 pm

Täytyy näin ajatella. Ei kai kukaan mitään huonoa työtä viitsi alkaa plagioimaan 😉

Reply
Katniss 25 marraskuun, 2015 - 10:17 am

Todellisuudessa teidän kummankin taulut ovat kopioita jostain tietystä maalauksesta. Tuskin sinun blogisi on Thaimaassa kovin ahkerassa luennassa eikä blogikotisi näkyvyys Suomessakaan ole kovin suuri. 😉

Reply
Kerttu / Modernisti Kodikas 25 marraskuun, 2015 - 11:08 am

Anteeksi, nyt en kyllä oikein ymmärrä. Että olisi vielä kolmaskin taho, joka on tehnyt identtisen työn? En ole väittänyt, että blogini olisi Thaimaassa luettu, vaan että Googlen kuvahaun kautta kuvat leviää. Sama homma myös Suomessa, vaikka ei blogiani lukisikaan, niin googlettamalla vaikka Lundian soihtu tai moderni sisustus, löytyy kotimme kuvia. Miksi minulla on sellainen fiilis kommentistasi, että haluat vain ilkeillä? Ei tämä kopioasia ole kenenkään mielestä mitenkään hauska.

Reply

Jätä kommentti