Olemme pikkuhiljaa käynnistäneet mökkisuunnittelun ja oikeastaan jo alkumetreillä törmäsin asioihin, jotka minua ihmetyttävät. Alun suuri into on tasoittunut suunnitteluksi ja kartoitukseksi, jossa riittääkin työmaata. Tässä muutama juttu, jotka ovat päässeet yllättämään minut:
1. Asiakas soittaa / laittaa sähköpostia / pyytää yhteydenottoa sähköisen lomakkeen kautta, mutta hänelle ei vastata mitään. Useaan viikkoon. Valitettavasti näin on käynyt useammankin toimijan, esimerkiksi Suomen suurimpien mökkitoimittajien Hongan ja Kontion kanssa. Voiko tästä päätellä, että näillä yrityksillä menee niin hyvin, että uusia asiakkaita ei tarvita vai onko asiakaspalvelun prosesseissa todella näin paljon parantamisen varaa?
2. Tarkoittaakö mökki tänä päivänä viiden tähden huvilaa? Ei, meille ei tule suurta täysvarusteltua talviasuttavaa hirsilinnaa, vaan aito tavallinen kesämökki. Meillä on jo yksi omakotitalo, emme tarvitse tai voikaan rakentaa toista.
3. Asiakkaan kuuntelu: Se kutkuttava tunne, joka minulla oli risuja tontilta raivatessa on muuttunut vähän noloksikin. Tähän liittyy kohta numero kaksi; nyt kun ei olla rakentamassa kallista huvilaa, vaan napakalla budjetilla modernia pikkuista mökkiä. Asiakkaalle ei pitäisi tulla sellaista oloa, että joutuu pyytelemään anteeksi suunnitelmiaan. Vaikka olisin ostamassa vain liiteriä, sekin pitäisi myydä niin, että asiakkaalle jää hyvä ja arvokas mieli. Se pikkuinen mökki on meidän unelmamme!
4. Kaikki edellämainitut asiat koituvat lopulta vain meidän onneksi. Emme tee hätiköityjä ratkaisuja, tulemme puhumaan rakentajakumppanimme kanssa samaa kieltä ja joudumme keksimään pari pyörää uudelleen, jotta tiukahkolla budjetilla saadaan kiva kesäpaikka aikaiseksi. Niukkuus ruokkii hyvin luovuutta! Vaikka tiesin, että rakentaminen on Suomessa kallista, on vain kesäkäyttöön suunniteltavien sähköttömien mökkien hintalaput yllättäneet.
5. Mukaan mahtuu myös hyviä kohtaamisia, sellaisia on ollut Sunhousen ja Salvoksen kanssa. Valmismökki olisi tietysti kaikkein kustannustehokkain ratkaisu, mutta voi olla että kuitenkin neliöt ja toiveet kohtaavat vain, kun meille suunnitellaan omanlainen kokonaisuus. Onneksi pienillä muutoksilla valmismökkikin saattaa löytyä.
6. Kaikkea ei tarvitse saada heti. Mikä ihana vapauttava tunne ja ajatus tässä suorituskeskeisessä ja tehokkaassa maailmassa: pik-ku-hil-jaa. Vaikka meillä ei ole kaikkea rahaa maailmassa, meillä on kaikki maailman aika. Ja se ei ole ihan pieni pääoma se.
Taustaa ajatuksilleni löytyy postauksesta Mökille paikka. Mukavaa uutta viikkoa!
16 Kommentit
Hmm, olen yllättynyt:/ Mielestäni mahdollisen asiakkaan yhteydenottoon tulisi reagoida kohtuullisessa ajassa.
Asuntomessuilla Kontion edustajan kanssa kohtaamisessa oli kaikki kohdallaan. Pieni mökki on meillä miehen haave, jolle olen pikkuhiljaa lämpenemässä (ehkä toteutuu joskus tulevaisuudessa). Saimme hyvin tietoa, vaikka emme vielä olekaan tosimielellä liikkeellä. Myös hinta-arvio oli mielestämme hyvin realistinen, tosin tarkoituksena olisi ostaa tavaratoimituksena ja rakentaa itse. Tuli sellainen olo, että olemme toivottuja asiakkaita, vaikka emme olisikaan rakentamassa isoa huvilaa ja toimituksen saamme haluamassamme laajuudessa. Jäi hyvä mieli ja ajatus mökistä hautumaan:)
Hei! Yllättynyt olen minäkin, siitä tämä kirjoitus kumpusikin. Uskon kyllä, että asiakaspalvelu on kohdallaan, kun prosessi käynnistyy. Kiva kuulla, että te saitte hyvän tarjouksen ja pääsette haaveilemaan / suunnittelemaan 🙂
Kuulostaa valitettavan tutulta. Me emme ole mökkiä rakentaneet, mutta kaksi omakotitaloa kuitenkin. Varsinkin tuo, ettei mitään vastausta saa tarjouspyyntöön, on minusta todella outoa. Ilmeisesti töitä riittää rakennusalalla, kun on varmaa jättää vastaamatta. Lisäisin vielä listaan sitten työmaavaiheen kummallisuudet, kuten asiakkaan vähättely varsinkin ongelmatilanteissa (ette te maallikkona voi tätä ymmärtää), työmaan seisottaminen tyhjillään ja sitten hirveällä kiireellä aikataulun kiriminen jne. Toivottavasti löydätte kuitenkin joukosta helmet, ja projektinne sujuu mukavasti <3
Moi! Vaikka vastaus ”kiitos viestistäsi, meillä on nyt vähän ruuhkaa, mutta palaamme asiaan viikolla x”, olisi riittävä. Helmi varmasti löytyy ja kuten sanoin, tämä suunnitteluvaihe on monella tavalla tärkeä 🙂
Ai että noita teidän kokemuksia työmaalla! Ehkä se siinä työn tiimellyksessä unohtuu, kuka koko lystin maksaa 😀
Onnea mökkiprojektiin. Rakennan parhaillaan itse pientä omakotitaloa ja tarjouksia pyytäessä oli hiukan samanlaisia tunnelmia kuin teillä. Toki ymmärrän, että myyjät laittavat mieluummin paukkuja isompiin ja tuottoisimpiin projekteihin, mutta kyllä pienempikin tilaaja voi olla hyvä asiakas. Lisäksi trendinä mennään kohti pienempiä ja tehokkaampia neliöitä, joten neliömääriltään isot ja hulppeat huvilat eivät taida olla myydyimpien listalla – ainakaan tässä ajassa.
Hyvin kiteytetty, Hanna! Onnea teidän taloprojektiin!
Iän karttuessa pidän aina vain tiukemmin kiinni siitä, että asiakas ei koskaan saa tuntea oloaan tyhmäksi – silloin asiakaspalvelu on epäonnistunut ratkaisevalla tavalla ja minä äänestän jaloillani jos mahdollista. Oli kyse sitten kampaajasta, ravintolasta tai asunnonvälityksestä. Jos minä maksan, haluan tehdä sen hyvällä mielellä.
Just näin! Ja kun tällä periaatteella toimii, niin saa tehdä asioita sekä osaavien että mukavien ihmisten kanssa 🙂
Aika läpinäkyvää tekstiä taas …. eli mitähän bloggari nyt saakaan mökkifirmoilta??
Kyllä se niin on, että mahdolliset yhteistyökumppanuudet hoidetaan ihan muita reittejä kun kirjoittamalla tällaisia blogipostauksia, etenkin jos puhutaan näin isoista projekteista. Kirjoitus oli rehellinen omakohtainen kokemus / tilannepäivitys ja se on yhtä ”läpinäkyvä” kuin kaikki muutkin postaukseni. Eli rauha maahan vain 🙂 Ja jos joskus jotain yhteistyötä (kuuluu muuten blogimaailmaan nekin) on, se sovitaan muita reittejä ja kerron niistä avoimesti kirjoituksissani.
Mukavaa päivää! 🙂
Minulla kävi aivan sama ajatus mielessä, kun luin tätä tekstiä päivällä. Silloin en mitenkään kommentoinut, mutta nyt, kun joku muukin uskalsi ääneen tämän sanoa, piti minunkin tulla ajatukseni ilmaisemaan.
Eiköhän me kohta saada lukea, kuinka se ja se halusi olla mukana sponssaamassa uutta pientä söpöä mökkiä.
Sehän olisi hirmuisen kätevää, jos asiat toimisivat noin 😀
Mutta vakavasti ottaen kuten tuossa yläpuolella kerroinkin toiselle ihmettelijälle, mahdolliset yhteistyöt sovitaan ihan muita kanavia pitkin ja niistä kyllä kerrotaan avoimesti blogissani. Se, miten ja milloin yhteistyötä tehdään vai tehdäänkö, jää nähtäväksi. Mutta sillä asialla ei ole mitään tekemistä tämän postauksen kanssa 🙂
Sehän olisi hirmuisen kätevää, jos asiat toimisivat noin 😀
Mutta vakavasti ottaen kuten tuossa yläpuolella kerroinkin toiselle ihmettelijälle, mahdolliset yhteistyöt sovitaan ihan muita kanavia pitkin ja niistä kyllä kerrotaan avoimesti blogissani. Se, miten ja milloin yhteistyötä tehdään vai tehdäänkö, jää nähtäväksi. Mutta sillä asialla ei ole mitään tekemistä tämän postauksen kanssa 🙂
Kuulostaa varsin tutulta näin rakentajan korviin! Me pyysimme myös aikanaan (silloin kun rakentaminen oli suunnitteluasteella) tarjouksia monelta firmalta ja Honka jätti meillekin vastaamatta.. No, valintamme osui sitten muihin, pääsipähän helpommalla. Oikeasti tuollainen välinpitämättömyys ”sylettää”, mutta onneksi alalta löytyy myös ihania asioihin paneutuviakin yrityksiä 🙂
Onnea valtavasti suunnitteluun ja rakentamiseen! On ollut ihana seura blogiasi ja olen saanut vinkkejä. Meillä on juuri omakotitalo projekti menossa ja TUO kuvailemasi on NIIN totta!!! Ärsyttävää ja vihastuttava, Vaatii kaikissa vaiheissa melkoista pinnaa ja ihmettelyä. Löytyy niitä hyviäkin kumppaneita, mutta ne on kiven alla tällä hetkellä ?.
Onpas harmillista toimintaa yritysten puolelta! Omalla miehelläni on hirsirakennusfirma ja hän rakentaa asiakkaiden kuvien ja toiveiden mukaan käsin hirsitaloja ja -mökkejä. Tänäkin vuonna tehnyt pari pienempää mökkiä. Jos kiinnostaa tietää lisää, niin voin laittaa vaikka spostilla lisätietoja. 🙂