Uskoisinpa, että lähes jokaisessa kodissa on joku taulu seinällä. Se voi olla lapsen piirustus, arvografiikkaa, juliste tai muu printti tai vaikkapa valokuvamuisto omista häistä. Kirjoitin vähän aikaa sitten postauksen, jossa pohdin taiteen merkitystä sisustamisessa ja kävimme aiheesta mielenkiintoista keskustelua kommenttilaatikossa. Nyt haluan laajentaa vielä hieman ja puhua kehystyksestä. Mikä merkitys sillä on, millaisiin kehyksiin oman taiteensa laittaa? Miksi maksaa kalliista kehystyksestä, kun massamarketit myyvät kehyksiä pikkurahalla? Päätin ottaa asiasta selvää.
Kaksi uutta litografiatyötäni saivat kehyksensä Taideco-kehystämössä Jyväskylän Yliopistonkadulla. Viedessäni tauluja aloin keskustelemaan kehysasiantuntija Marjut Tenhusen kanssa. Nopeasti hoksasin, että tässä on loistava tyyppi vastaamaan ihmetyksiini ja ilokseni hän suostui vielä antamaan ajatuksiaan blogipostaukseenkin.
Kerrotko alkuun, mikä on oleellisin ero kaupan kehysten ja ammattilaisen tekemän kehystyksen välillä?
-Suuri ero on laadussa, sillä kehystämössä tehty kehys on aina laadukas ja kestävä. Materiaalit ovat hapottomia, joka varmistaa sen että itse teos kehysten sisällä säilyy hyvänä. Kun tuo taiteensa kehystettäväksi ammattilaiselle, palveluun kuuluu yhdessä asiakkaan kanssa parhaan mahdollisen lopputuloksen löytäminen juuri sille työlle. Teoksesta tulee kaunis ja mittasuhteiltaan tasapainoinen, kun kehys tehdään taulua varten eikä toisinpäin.
Miksi ja milloin kannattaa panostaa kehystämiseen ammattilaisella?
– Syitä on monia. Oikea taide ansaitsee kunnon kehykset, ne pitävät huolta siitä, että teos on kauneimmillaan ja sen arvo säilyy tai jopa nousee. Erilaisille taideteoksille on olemassa erilaiset kehystekniikat, jotka ammattitaitoinen henkilökunta tuntee. Rahallisesti arvokkaiden teosten lisäksi suosittelen kehystyttämään ne rakkaimmat ja tunnearvokkaimmat taulut, silloin voi luottaa siihen että teos säilyy kauniina pitkään.
Mikä siinä kehystämisessä maksaa?
– Kehystäjän työ on harvoja olemassa olevia käsityöammatteja. Kun teos tuodaan liikkeeseen, se kokee monia työvaiheita ennen kuin siitä tulee valmis taulu. Koska kehystämöissä käytetään huippuluokan materiaaleja, ne maksavat myös meille. Puramme hinnan osiin, jolloin asiakas näkee millaisista elementeistä summa koostuu. Läpinäkyvyys on tässäkin tärkeää.
Katselen liikkeessä työskentelevän taidekehystäjän työtä ja hänen varmoja otteitaan käsitellessään tauluja. Kun ammattilainen valitsee kehystä, hän huomioi ensimmäisenä, millä tekniikalla teos on toteutettu. Kehysvalintaan vaikuttavat myös värit, muodot sekä yleinen tunnelma. Asiakkaan kanssa keskustellaan, halutaanko kehys valita ennen kaikkea teoksen mukaan vai painotetaanko valinnassa sitä ympäristöä, jonne taulu sijoittuu. Esimerkiksi meidän litografiatöissä toivoin mahdollisimman yksinkertaisia valkoisia kehyksiä, sillä tiedän sen olevan ajaton valinta kotimme sisustusta ajatellen. Ammattilainen tarjoaa vaihtoehtoja, mutta asiakas on aina se, joka tekee valinnan.
Mikä on kehyksen merkitys taululle?
– Kehys viimeistelee teoksen, jossain tapauksissa myös tuo sen kunnolla esille. Kehyksellä voidaan ”pelata” eli paspiksen ja kehyksen valinnalla voidaan vaikuttaa tunnelmaan, työn sopivuuteen muuhun sisustukseen ja taulun lopulliseen kokoon. On tekniikoita, jotka tarvitsevat ehdottomasti kehyksen, jotta ne saadaan ripustettua.
Ripustuksesta puheenollen, miten taulut kannattaa sijoittaa ja kiinnittää seinälle?
– Jos samalle seinälle on tulossa useampia tauluja, kannattaa sommitella taulut järjestykseen ensin lattialla ja vasta sitten alkaa naputtelemaan niitä seinälle. Taidegallarioista tutut ripustuskiskot ovat tulleet myös koteihin, sellaisen avulla ripustaminen ja ryhmittely on helppoa, eikä tarvitse porata reikiä seiniin. Kiskojen avulla taulujen paikkoja on helppoa muuttaa sekä uusia tauluja voi lisätä näppärästi seinälle. Lisää tietoja galleriakiskosta löytyy Taidecon nettisivuilta.
Otetaan vielä kurkistus meidän Taidecossa kehystettyihin tauluihin*. Valokuvaan on vaikea saada tekniikkaa selkesti kuvattua, mutta yritin kuitenkin. Tässä on makuuhuonemme seinällä oleva Kaisu Sirviön litografiatyö. Se on kehystetty 5 mm kohotuksella, jolloin teos ikäänkuin leijuu lasin sisäpuolella. Tämä kehystystapa myös suojaa litografian pintaa. Koska teos on tehty paperin ääriviivoja myöten, tämä paspis ei peitä kuviota ja paperin kaunis reuna jää esille.
Tähän teokseen valitsimme yhdessä kehyksen ja paspiksen. Toivoin valkoisia kehyksiä, jotta lopputulos olisi ilmava ja ajaton. Minulle suositeltiin luonnonvalkoista paspista, sillä itse teoksen paperi on myös luonnonvärinen. Näin syntyy ehjä kokonaisuus, jossa itse työ jää päärooliin. Grafiikan teoksissa paspis valitaan usein samanväriseksi kuin grafiikka on, jolloin syntyy rauhallisin lopputulos. Akvarelleissa taas värillinen paspis voi olla kaunein vaihtoehto. Mitään kiveenhakattuja sääntöjä tämä eivät kuitenkaan ole, vaan lopputuloksessa ratkaisee asiakkaan mielipide. Tärkeää on se, että koko paperi jää esille, sillä taiteilijan signeerausta ei saa peittää.
Samaa kehystystekniikkaa käytettiin myös Matti Hintikan teoksessa. Vaikka taulut ovat erityyppisiä, niitä yhdistää nyt samanlaiset kehykset. Joskus myöhemmin nämä voidaan sijoittaa sulavasti myös samaan huoneeseen. Kuulin, että tämän hetken trendikkäimmät kehykset ovat hyvin yksinkertaisia ja väreistä suositaan mustaa, valkoista sekä alumiinia. Peilit saavat ympärilleen koristeellisempia kehyksiä.
Hmm.. Entäs se mummon ihan kaunis perintötaulu niissä tummanruskeissa 50-luvun kehyksissä. Pohdiskelin ääneen, kannattaako vanhojen taulujen kehyksiä tulla päivittämään uusiin?
-Meille tullaan paljon vaihtamaan vanhojen taulujen kehyksiä uusiin ja se antaa usein teokselle aivan uuden elämän. Raskaat kehykset ja tummuneet paspikset vaihtamalla voi tapahtua hienoja muodonmuutoksia. Siinä tapauksessa, jos teos on vanha ja siinä on alkuperäiset kehykset, kehoitan asiakasta harkitsemaa. Varsinkin, jos taitelija on itse tehnyt kehykset. Täällä liikkeessä näemme, onko kehys alkuperäinen ja annamme suosituksia mitä sen kanssa kannattaa tehdä. Toki asiakas viime kädessä päättää.
Entä sisustuksessa pinnalla olevat printit? Kannattaako sellaisia tulla kehystämään liikkeeseen vai käykö se halpa markettikehys?
– Jos printti on arvokkaampi tai muuten sellainen, jota haluaa pitää pitkään sisustuksessa, suosittelen sen kehystämistä kehystämössä. Voimme tehdä julisteille kehyksiä, joihin voidaan tarvittaessa vaihtaa kuvaa. Tällöin printtiin tehdään kevytlevypohjustus, joka pitää printin suorana ja kauniina kehyksissä. Tämä toimii hyvin myös valokuville. Suurin ero on siinä, vaihtokehykseen ei tule pölynsuojateippausta. Mutta esimerkiksi lastenhuoneeseen, jossa kuvat vaihtuvat lapsen kasvaessa, tässä on erinomainen vaihtoehto.
Lähtiessäni liikkeestä Marjut halusi vielä vinkata, että heillä on käynnistymässä kehyskampanja. Kannattaa hypätä mukaan Taidecon Facebook-sivuille, siellä pysyy ajantasalla tarjouksista ja saa hyviä vinkkejä sisustukseen.
Kehystysliikkeessä saa aina kysyä ja ihmetellä ja ammattilaiset osaavat antaa sellaisia näkökulmia, joita ei itse tule ajatelleeksikaan. Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, suosittelen lukemaan kirjan Koti + taide -taidesisustamisen käsikirjan. Se tarjoaa hyödyllisiä neuvoja niin taiteen hankkimiseen, kehystämiseen, taiteesta huolehtimiseen kuin teosten ripustamiseen omaan kotiin. Tästä kirjasta nappasin myös otsikon postaukselle. Kehys on taideteoksen koti, en osaa sitä itse osuvammin ilmaista.
Millaisia kehyksiä teidän tauluissa on? Mitkä asiat painaa kehysvalinnassa?
*Saatu blogin kautta.
3 Kommentit
Meillä on mieheni siskon tekemä lyijykynätyö, joka on kehystytetty ammattilaisella. Olen kyllä ollut tyytyväinen. Olisin itse valinnut varmaan valkoisen paspiksen ja tummat kehykset, mutta ammattilainen suositteli mustaa paspista ja vaaleampaa kehystä, ehdottomasti oikea valinta. Työ tulee nyt upeasti esiin. Lisäksi mietin mattapintaista lasia, mutta kehysliikkeessä suositeltiin kirkasta, jälleen oikea valinta. Aika hintavahan tuo kehystys oli, muistaakseni n. 100 euroa kun vastaavan kokoisia Ikea-kehyksiä saa todella halvalla. Mutta panostus kannatti!
Vaatehuoneessa odottaisi mummin perintönä tullut öljyvärityö kehystystä. Mietin jo aiemmin, että kehysten vaihto voisi tehdä siitä enemmän meidän tyylisen ja tuossa eräänä päivänä sitten siivotessa huomasin, että kehys olikin napsahtanut irti. Olisi siis hyvä aika kehystyttää se uudelleen.
Hei paljonko makasa kehys taulu.taulun 112 pitos ja levys 72
Hei, otathan yhteyttä kehystämään, he osaavat kertoa tarkan hinnan. Mukavaa kesää!