Tykkään ”pihistä & panosta”-jutuista, joissa designtuotteille etsitään rinnalle samanhenkiset, mutta hintaluokaltaan edullisemmat tuotteet. Välillä heilutaan kuitenkin harmaalla alueella, jossa pihistä-versio näyttää enemmän halvalta kopiolta. K-raudan uutta esitettä lukiessa meni kahvi pahemman kerran väärään kurkkuun. Mitäs sanotte tästä:
K-raudan Cello-mallistoon ilmestyneet Marcato ja Magico-valaisimet näyttävät röyhkeiltä kopioilta kotimaisen Secto Designin valaisimista. K-raudan valaisimissa materiaalina on käytetty metallia, kun taas Secto Designin valaisimet tehdään kotimaisesta koivusta. Valaisimien malli on lähes identtinen.
Hetkinen, mietitäänpä hetki tätä kuviota: K-rauta on kansainvälinen rautakauppaketju, jossa työskentelee 5000 henkilöä viidessä eri maassa. Rautakesko Oy:n hallituksessa istuu kahdeksan suomalaista henkilöä. Secto Designin toimistolla työskentelee seitsemän ihmistä. Aikaa, rahaa ja ennen kaikkea sydäntä tuotteiden intohimoiseen suunnitteluun, markkinointiin ja kansainvälistymiseen on panostettu vuodesta 1995 saakka. Jokainen tuote tehdään alusta loppuun Suomessa ja vaativan käsityön tekevät suomalaiset puusepät. Ei tunnu oikein reilulta peliltä.
Secto Designin ja kotimaisuuden fanina päätin soittaa Secto Designin toimitusjohtaja Emma Frenzelille. ”Kiitos, että soitit. Tämä on meille hirveä ongelma ja murheenkryyni. On turhauttavaa, kuinka paljon aikaa ja rahaa menee kopioiden pysäyttämiseen, sanoo Emma. Ensimmäiset vihjeet K-Raudan plagiaateista tulivat Sectolle viime viikon lopulla ja nyt asiaa tutkitaan lakimiesvoimin.
Keskustelimme kohtuullisuudesta ja kohtuuttomuudesta, mutta myös suomalaisten designyritysten mahdollisuuksista kansainvälisiin läpimurtoihin tiukasti kilpailulla alalla. Yritykset jakavat yhteisen huolen: mikro- tai pk-yritys tekee vuosikausien tuotekehitystyön selkänahastaan ja lopputuloksen kopioi jättiläinen.
”Plagiaatit häiritsevät bisnestä ja ongelma on nostettava esille”, painottaa Frenzel. Hän kertoo hankalista brändisuojauskäytännöistä, jolloin tuotemerkkisuojaus on hankittava maa kerrallaan. Myös lainsäändäntö vaihtelee eri maissa, joten tuotesuojaukset tulisi saattaa EU-tason keskusteluun. Mallisuojat pitää hakea jo ennen tuotteen lanseerausta, joka on taas erittäin haastavaa pienelle yritykselle. Secto Design suojaa uudet mallinsa.
Mitä toimitusjohtaja Emma Frenzel haluaa sanoa kuluttajalle, joka himoitsee Secto Designin valaisinta, mutta kavahtaa hintalappua? ”Toivon, että ihmiset haluavat panostaa ekologiseen suomalaiseen tuotteeseen, joka menee sukupolvelta toiselle. Suunnittelemme klassisia ja ajanhammasta kestäviä tuotteita. Kaikkea ei tarvitse saada heti.” En voisi olla Emman kanssa enempää samaa mieltä.
Secto Design vie aktiivisesti Suomi-brändiä maailmalle ja edessä on tämän vuoden puolella messuja tai muita näyttäviä esiintymisiä ainakin Pariisissa, Kölnissä, Wienissä ja Stuttgartissa. Näiden lipunkantajien työtä pitäisi tukea kaikin mahdollisin keinoin ja antaa heidän käyttää aikansa taistelun sijaan uusien tuotteiden lanseeraamiseen, markkinointiin ja brändäykseen.
Me sisustuksen ja designin ystävät voimme tehdä oman pienen osamme. Bloggaajat voivat nostaa keskustelua esille blogeissaan ja vastustaa kopiotuotteita. Jokainen meistä äänestää lompakollaan: EI OSTETA DESIGNPLAGIAATTEJA.
Toivotan jokaiselle suomalaiselle designbrändille voimia taistelussa halpoja kopiota vastaan!
85 Kommentit
Haaveissa ehdottomasti aito Secto valaisin! En osta kopioita ennemmin jätän ostamatta kuin ostaisin kopion.
Ei ole aidon voittanutta 🙂
Myös minä hätkähdin nähdessäni nuo todella röyhkeät kopiot. Ei voi olla vahinko?! Valmistusmateriaali on eri, mutta sekin kaiketi vain kustannus- ja tuotantosyistä. En tykkää :(.
Jos olisi vain toinen malli, niin vahinko menisi vielä läpi. Mutta nyt…?!
Samat kuvat K-raudan esitteessä saivat täälläkin leuan loksahtamaan! Tuntui heti, että nyt ovat kyllä menneet liian pitkälle. En ole ennenkään ollut K-raudan ystävä (eri syistä johtuen), mutta tämän jälkeen en sitäkään vähää. Onneksi kuluttaja voi äänestää jaloillaan. Ja lompakollaan ; )
Tämä on tärkeä asia, hyvä Kerttu kun tartuit siihen!
Näköjään kuluttajien äänestäminen somessakin tehosi 😀
Ei lisättävää!
Todella pöyristyttävää toimintaa K-raudalta, vaihtuu kyllä rautakauppa meikäläisen kohdalla. En voi sietää kopioita, enkä ymmärtää ihmisiä jotka niitä ostaa.. Jos ei ole rahaa designiin, niin silloin on syytä mieltyä aivan toisinlaisiin juttuihin! Halpakin on kaunista, kunhan sen on suunnittelija tehnyt omasta päästään 🙂
Kaikki mukaan tukahduttamaan kopioiden leviäminen! (Joskin valitettavasti mahdotonta onkin )
T.heinähattu
Onneksi onnistuimme tässä asiassa ja saimme estettyä kopioiden pääsyn kauppoihin 🙂
Meillä roikkuu aito Secto Octo ruokapöydän päällä enkä todellakaan ostaisi tuollaista metallihärpäkettä, koska aidossa valaisimessa juuri tuo materiaali on niin makea ja tieto suomalaisesta designista. Olen miettinyt ostettavaksi myös tuota pienempää valaisinta, mutta ehdottomasti aitona (enhän osta feikki Luikkareitakaan).
Secton hienous on juuri puunkäsittely, mutta kyllä myös muotokieli on vangitseva! Sen rinnalla eivät feikit loista.
Tuotteiden plagiointi on vain niin ala-arvoista ja röyhkeää : (.
Niin on!
Hieno kirjoitus ja olen aivan samaa mieltä! Röyhkeä kopiointi vaivaa tosi paljon eri yhteyksissä, mutta erityisesti nimenomaan kun kyseessä on tällaiset pienet yritykset: olen itsekin keskustellut erään käsityöläisen kanssa, joka huomasi tuotteensa joutuneen ison talon kopioimaksi. Tosi surullinen juttu ja pienen toimijan resurssit vääryyksien oikaisemiseen vähäiset, kun prosessit on hankalia ja vastassa iso koneisto ja isot rahat. Lainsäädännön tasolla pitäisi jotenkin selventää sääntöjä, sillä yksittäisen kuluttajan on vaikea vaikuttaa edes niin halutessaan. Kaikkia ei tietenkään kiinnosta (itsekin järkytyin kerran kuullessani tuttuni suusta, miten hänen ei tulisi mieleenkään ostaa aitoa kun halvalla saa ”samanlaisen”, hänestä oli suorastaan tyhmää maksaa ”turhaan”), mutta monesti on varmaan niinkin, ettei kuluttaja edes tiedä ostaneensa plagiaatin. Niin hassulta kuin se täällä blogimaailmassa tuntuukin, ei kaikki seuraa näitä asioita ollenkaan 😉
Kaikki kuluttajat eivät seuraa designasioita ja se on ihan ymmärrettävää. Mutta firmojen sisäänostajien pitäisi olla sen verran kartalla, ettei näitä mokia pääse sattumaan.
Oon aina ollut sitä mieltä että ennemmin jättää kokonaan tavaran ostamatta kuin ostaa kopion! Mieluumin ostaa jotain edullista, täysin omanlaista ellei ole rahaa laittaa aitoon klassikkoon. Hyvä kirjoitus Kerttu!!
Just näin!
Voivoi. Muotibusineksessahan plagioidut jutut taitavat tulla kauppoihin jo lähes samaan aikaan alkuperäisen kanssa. LV laukut, varmaan maailman kopioiduin merkki, puolensa ja puolensa. Olen joskus kuullut myös pohittavan, että näiden varjomarkkinoiden avulla myös se originaali saisi itselleen parempaa myyntiä? Tiedä sitten, mutta eipä ole kiva juttu!
Itselläni on tuo Secto-valaisin olkkarissa, enkä kyllä kuuna päivänä ostaisi kopiota. Facta vaan on, kuten joku totesi, että suurin osa ihmisistä ei edes tiedä ”alkuperäistä” olevan olemassakaan ja ostaa lampun, koska se on nätti. Mutta syyttävän sormen osoittaisin kyllä K-raudan sisäänostajille, hyi, hävetköön! Vielä kotimaisen tuotteen plagiaatti! Ala-arvoista!
Samaa mieltä Mapsi! Onneksi asiaan reagoitiin nopeasti ja tätä kopiota ei päästetä markkinoille.
Olen aivan samaa mieltä! Designkopioita vastaan pitää äänestää jaloilla. Maailmassa on kuitenkin niin paljon kauniita erilaisia ja eri hintaisia kauniita designtuotteita, ettei kannata rahaan vedoten ostaa halpaa (ja huonoa) kopiota. Yksi vaihtoehto on tietysti maltti säästää rahaa, siihen unelmalamppuun. Taikka koettaa löytää tuote käytettynä. Viittasin tänään omassa postauksessa designtuotteiden pitkään elinkaareen ja käytettävyyteen. Kopioissa elinkaariajattelua ei taideta miettiä. Vain sitä hetkeä, kun tuote saadaan kaupanhyllylle. http://tunnetilatblogi.blogspot.fi/2014/09/trendista-toiseen.html
Kun säästää ja ostaa sen minkä oikeasti haluaa, voi tavaraa rakastaa vuosikymmeniä. Itsellä on ainakin tiukka tunneside tiettyihin unelmajuttuihin 🙂
Olen kyllä samaa mieltä, mutta sinänsä lampun kestävyys on aika huono peruste ostaa sata kertaa kalliimpi tuote, ei kai tuollainen metallihärpäke mihinkään hajoa. Itse valonlähdettä on kummassakin kuitenkin vaihdettava. Mitä tulee ajattomuuteen, niin minkälainen lamppu ei muka olisi tyyliltään ajaton?
Trendit ja virtaukset muuttuvat yhtälailla valaisimissakin. Yleisesti voisi sanoa, että huono design ei kestä vuosikymmeniä ei katsetta, eikä käyttöä.
Ohoh, itse en olekaan vielä tällaiseen kopioon törmännyt. En tiedä kiinnitänkö asiaan nykyisin enemmän huoiota, mutta kopioiminen tuntuu menevän koko ajan röyhkeämmäksi. Suoraan sanottuna mua on ärsyttänyt suunnattomasti jo Kodin1:ssä myytävä K-fab valaisin, joka on kopio Bourgiesta. Nyt kun vielä kansalaisia kannustetaan ostamaan kotimaista ja luomaan sitä kautta uusia työpaikkoja, niin tuntuu ikävältä, että K-ryhmä valikoimiin kuuluu näin röyhkeä kopio vielä suomalaisesta designista. 🙁
Totta! Mutta onneksi reaktio oli tässä tapauksessa varsin nopea.
Voisin sanoa että pidän enemmän k-fab valaisimesta kuin bourgiesta. K-fab on paljon pienempi ja sirompi. Ja tietysti edullisempi. Miksi siis ostaisit 300 euron valaisimen johon kyllästyisin vuoden päästä? ennemmin ostan sen 30euron valaisimen ja jos kyllästyn, ei menekki haittaa! Sisustus ja tuotteet on kuitenkin tavaroita. Maailmalla kopioidaan jatkuvasti; vaatteet, meikit, huonekalut jnejne. Tuskin ongelma on vain tässä.
Nimenomaan, ongelma ei ole vain tässä! Ongelma on valtava laaja ja koskettaa koko maailmaa. Se koskettaa nuoria suunnittelijoita ja uusia yrityksiä, jotka yrittävät vasta päästä markkinoille. Se koskettaa pieniä kotimaisia pitkän linjan yrityksiä ja kansainvälisiä designbrändejä. Ja niin kauan, kun on ihmisiä, jotka haluavat ostaa kopiota, ei ongelmasta päästä eroon. Kyse on sekä periaatteesta että ihmisten elinkeinosta.
Ps. Vinkkini on, että älä osta valaisinta, johon kyllästyt vuoden päästä. Osta jotain ajatonta ja kestävää, jota ihailet vielä kymmenen vuoden päästä 😉 Sellaisiakin varmasti on. Ja jos kerran vuodessa ostat 30 e lampun, sinulla menee siihen sama raha, kun yhteen aitoon vuosikymmeniä kestävään 300 e designvalaisimeen. Plus ostamalla kotimaisen designvalaisimen, tuet myös kotimaista työtä ja olet ekologinen. Ei huono diili 😉
Hyvä Kerttu! Pöyristyttävää kerrassaan, mutta valitettavasti ne jotka ostavat noita kopioita, tuskin koskaan ostaisivat sitä aitoa, ja suurin osa ei varmasti edes tiedä ostavansa kopion. Se joka ihailee aitoa design-tuotetta, toivottavasti ei osta kopiota. Toisaalta, näkyyhän niitä Etolan ”kartell”-tuolejakin siellä täällä, samoin ”bourgie”-valaisimia. Olisi kyllä tosi kiva kuulla miksi joku ostaa kopion, etenkin tuotteesta jonka aidon hinta on reilu 200 euroa. Jotenkin kopion tai lisenssittömänä valmistetun tuotteen oston ymmärtää, kun kyseessä on vaikkapa lähes 10.000 euroa maksava nojatuoli (Barcelona).
Erityisen paljon tietysti riipaisee suomalaisten pieneten yritysten puolesta. Nyt meidän jokaisen tulisi ostaa ja tukea kotimaista. Tästä voitaisiin päästä sitten taas muutenkin kotimaisen ostamisen suosimiseen. Järkyttää joka kerta Siwassa ne ulkolaisten nettikauppojen pakettivuoret…aina sitä tuumii, että mitä jos nuokin rahat olisi kulutettu tänne kotimaahan.
Taisin karata vähän aiheesta 🙂
Kiitos Anne! Kuluttaja ei välttämättä tiedä mitä ostaa ja siksi vastuun pitää olla ensisijaisesti kaupoilla. Ja silti aina on niitä, jotka ostavat mielummin feikin, koska sen saa halvemmalla. Onneksi tähän caseen reagoitiin nopeasti. Ja karkasit aiheesta toiseen tärkeään aiheeseen 🙂
Ihan samoilla linjoilla täälläkin sinun kanssasi! Olen hoitanut flunssankourissa olevia lapsosia täällä kotosalla ja kaikki mainosposti on tullut luettua kannesta kanteen…sitten eteen osui tämä samainen lehti ja menin jotenkin ihan hämilleni! Toivottavasti lopulta oikeus ja kohtuus voittavat ja nämä valaisimet vedetään pois myynnistä :(.
Kiitos! Nyt näyttää siltä, että toiveemme toteutui ja nämä valaisimet eivät päädy kaupan hyllyille!
Voi jo on törkeää!
Luulen kuitenkin että ne jotka oikeasti haluavat secton, eivät tuota halpaa kopiota osta vain siksi että se on halvempi vaan ovat valmiita sijoittamaan aitoon sectoon. Ainakaan itse en voisi koskaan ostaa jotain kopio tuotetta sen vuoksi että se on halvempi, koska vaikka kopio näyttäisi samalle kuin alkuperäinen tuote, niin aito se ei ole ja minulle riittää jo se että itse tiedän sen ettei se ole aito, niin ei kiitos! 😂
Yritysten puolesta kyllä harmittaa tälläinen toiminta! Murr!
Heli
Näinpä! Ei ole alkuperäisen voittanutta.
K-rauta boikottiin!
Ihan totta tuo, että moni ei tajua ostavansa kopiota. Harmittaa tosi paljon pienen firman puolesta
Onneksi ko. tuotteet vedettiin pois markkinoilta!
Noh…. Sitten kun suomalainen firma plagioi, niin homma painetaan aivan villaisella. Tästä syystä Marimekko on mulla totaaliboikotissa. Olisin antanut anteeksi kerran, en enää toista (vaikka se isoisän puutarha nyt jotenkin kierrettiinkin, ettei ole plagiaatti ku oli omenoiden värejä vaihdettu ja joku oksa toiseen suuntaan, mutta oikeasti sokea reettakin näki, että suoraan oli mallista piirretty). Ja törkeistä törkeintä oli johdon suhtautuminen asiaan, tyyli oli, että no voi voi tämmöistä sattuu. Ehkä joo sattuu, ketään ei voi valvoa eikä niskassa hengittää 24/7 mutta siihen pitäisi pirskale reagoida eikä selitellä! No, takaisin valaisimeen. En siis todellakaan tue plagiointia, enkä näin ollen koskaan ostaisi tuota kopiota. Ja täytyypä todeta, että periaatteineni tuskin tulen ostamaan yhtään mitään Cellolta koskaan myöhemminkään. Minuun tämmöiset jättää niin pysyvän muistijäljen, niin lähellä sydäntä on teollinen muotoilu, luovuus ja persoonallisuus ja oma idearikkaus. Mutta silti en pidä siitä, että tuntuu että pidetään pahempana, että suomalaista design-tuotetta on kopioitu kuin että nojoo, oho kun sattu ”vahinko” suomalaisille kun kopioivat muita. (Tämä ei siis mitenkään välittynyt tästä kirjoituksesta, vaan tähän oon törmännyt vähän muualla.)
Onneksi tämän casen osalta asiaan reagoitiin erittäin nopeasti. Plagiaattiasiat ovat erittäin vaikeita ja joskus rajanveto on haastavaa. Mutta peruslähtökohta pitäisi olla se, että Suomessa ei hyödynnetä toisen selkänahkaa, vaan yhteisen hyvinvointivaltion, työllisyyden ja kohtuullisuuden nimissä yritysten pitäisi tukea toisiaan tai vähintää antaa työrauha. Okei, olen joskus aika idealistinen 😉
Huomasin saman ja olen samaa mieltä, vaikutteita voi ottaa, mutta suora kopio on suora kopio.
Juuri näin!
Minä ajattelen että puolensa ja puolensa. Itse tykkään design tuotteista ja ostan niitä mihin on varaa ja niihin mihin ei, jää haaveisiin. En kuitenkaan varsinkaan valaisimissa ostaisi kopiota. Mutta toinen puoli on se että ymmärrän myös niitä jolla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa ainuttakaan design tuotetta mutta haluaa silti jotain tyylikästä ja hienoa kotiinsa, niille vaihtoehto on vain se kopio ja eikä kaikki edes tiedä tuotteen olevan kopio! mutta joo ymmärrän jos kopiointi on melkein täysin kuin sama tuote, on mielestä siinä tehty väärin. PS. Kiitos mielettömän ihanasta blogista! Täältä saa iloa ja energiaa päivään! 🙂 <3 -E
Kiitos paljon! Itse ajattelen niiin, että jos ei ole mahdollisuutta ostaa aitoa desigia (jota sitäkin on erittäin monessa eri hintaluokassa), voi kauniita esineitä ostaa ilman tunnettua brändiä. Myös kierrättäminen on hyvä tapa saada designia, meidänkin monet esineet on ostettu second handina. Ajaton muotoilu ja laadukas työ kestää. Huuto.netistä tai kirppiksiltä voi tehdä hienoja ja edullisia löytöjä, ilman että täytyy ostaa kopiota.
Hyvä kirjoitus!
Kiitos!
Kolikolla taitaa tosiaan myös olla se kääntöpuolensa. Plagioinnissa ei ole mitään hyväksyttävää, mutta tuohan se toisaalta myös julkisuutta sille aidolle tuotteelle – jos asia vaan nostetaan esille. Selvät eroavaisuudet tuotteissa kuitenkin on, eli materiaali. Ne jotka ovat valmiita ostamaan kopion, eivät tosiaan ikinä ostaisi alkuperäistä. Ja sitten ne jotka, haluavat alkuperäisen, ovat valmiita maksamaan siitä loppupeleissä enemmän. Joskus pöyristyttäviäkin summia, niin kuin designikoneista, jotka elävät jo omaa elämäänsä. Eli siitä alkuperäisestä tulee vuosien saatossa haluttu statusesine. Minun (vähän näistä asioista tietävään?) maalaisjärkeen ei ainakaan mahdu, miten tietyt esineet voivat kustannuksiltaan enää olla sellaisia, etteikö myyntihinnassa olisi jo reilusti ilmaa ja täyttä kuplaa. Nyt en puhu Sectosta, vaan ilmiöstä yleisellä tasolla. Toivottavasti siis tässä tapauksessa, että ”any publicity is good publicity”, Secton tuotteille.
Ei ole mikään helppo ja yksinkertainen aihe tämä. Designharrastajat eivät osta kopiota, mutta heitä on esim. K-raudan asiakaskunnasta varmasti häviävän pieni osa. Moni ostaa kopiotuotteen huomaattaan. Vastuun tulee olla kaupalla siitä, mitä hyllyssä on. Tässä tapauksessa Kesko otti tämän vastuun kantaakseen ja siitä plussat!
Juuri ajattelin samaa.
Suurin osa kuluttajista ei varmaan ole koskaan kuullutkaan Secton valaisimista, ja olisi ostanut silmää ( ja rahapussia) miellyttävän valaisimen K-raudasta sen enempää miettimättä, kuka sen on suunnitellut.
Voi pyhä jysäys! Ei voi muuta, kun olla puulla päähän lyöty ja suu auki tuollaisesta mokasta. Joko Cello tuotteiden ostaja ei tiedä designista mitään (ei siis tunne Secton tuotteita) tai tuo on törkeyden huippu.
Juuri keskustelimme Mian kanssa täällä ( http://magnoliabymia.blogspot.fi/2014/08/replicatuotteista-about-replicas.html?showComment=1409485900632 ) replicoista ja mietin että en kyllä totaalisesti lähtisi ostamaan feikkiä. Jätän ostamatta jos ei ole varaa tai säästän.
Mutta se on totta, että monetkaan tavalliset suomalaiset (ei siis tälläiset sisustusfriikit) eivät tunne alkuperäisiä tuotteita. LV nyt jo lähes jokainen tietää ja Artekin tuotteet, mutta esim. Secto voi olla hyvinkin sellainen jota kukaan ”tavis” ei tunne, eikä siksi tunne ostavansa Cellon valaisimissa minkään kopiota.
Todella kaksipiippuista.
En usko, että kyseessä oli ihan sattuma, koska tarkat kopiot oli tehty kahdesta mallista. Olen samaa mieltä kanssasi, ei ole mikään yksinkertainen aihe tämä.
Sitten on niitä design-tuotteita, joita alkuperäinen tuotemerkin omistaja myy ”aitona” tuotteena, mutta joka on itse halpa kopio. Esimerkkinä monet tuolit 70-luvulta, joita tehdään uustuotantona. Näyttää samalta, mutta ovat halpaa ja huonoa roskaa. Se on mielestäni myös kuluttajan huijaamista, että myydään muka aito design-tuote, mutta joka on roskaa. Esittämäsi ongelma on aito, mutta tekijänoikeuslainsäädännössä on paljon paskaa, erityisesti taiteen alalla.
70-vuoden suoja-aika tekijän kuolemasta on mielestäni liikaa. 10 vuotta pitäisi minusta olla maksimi. Ei tekniikkaakaan patentoida 10 vuodeksi, miksi muotoilutuotteilla on järjettömän pitkät suoja-ajat? Se, että laitetaan 70-vuoden suoja-aika, tukee vain ja ainoastaan isoja firmoja tai niitä harvoja henkilöitä, jotka ovat onnekkaita ja saavat yhden hyvän idean, jonka jälkeen ei tarvii mitään tehdäkkään työkseen. Lisäksi muilta taiteilijöilta ideoiden lainaaminen on kautta aikain ollut normi, eikä poikkeus. Inspiraatiota taiteilijat ovat aina hakeneet ihalemiltaan henkilöiltä, ystävistä, ympäristöstä. Sitten kun firmat brädäisivät itsensä laadun eikä jonkun muodon takia, niin voisi ihan tyytyväisenä ostaa design-tuotteita kalliilta kotimaisilta hyviltä valmistajilta.
Tämä on niin laaja ja monipuolinen aihe! Hyviä pointteja sinulla. Itse olen ainakin ollut äärimmäisen tyytyväinen kotimaisten designtuotteiden laatuun, juuri panostamalla designiin saa tuotteet, joka kestää aikaa ja käyttöä vuosikymmeniä.
K-ketju on kyllä Design-tuotteiden kopioimisen mestari. Mulla ollut Anttila ja Kodin1 jo pitkään boikotissa kun eivät myy muuta kun halpoja kopioita design-tuotteista. Oikein vihaksi aina pistää lukea heidän kuvastoaan! Jos mulla ei ole rahaa maksaa sille, kuka tuotteen on alunperin suunnitellut ja valmistanut, niin periaatteeni on olla ilman tuotetta (ja varsinkin sitä halpaa kopiota). Yhden naisen vastustuskampanja piratismille. Aamen 🙂
Hyvä periaate Heluna 🙂
Täälläkin nousee käsi suomalaiselle työlle ja designille! Omassa ruokailutilan katossa killuu Octo, ja heti kun vähän olen saanut säästöjä, tulee sille kaveriksi Secto keittiön puolelle. Eikä tulisi mieleenkään ostaa halpaa kopiota.
Eikä kotona kaiken tarvitse olla isolla rahalla hankittua designia, todellakaan. Mutta se, että jollain tietyllä esineellä se symboli ja arvo on, niin sitä pitää kunnioittaa.
Kiitos Kerttu, että otit asian puheeksi. 🙂
Samaa mieltä, kiitos Maaria!
Enpä keksi mitään syytä ostaa tuota K-raudan valaisinta kuin se, että alkuperäinen ei sano mitään, sillä heitäkin on… Mutta että ostaisi tuon K-raudan rautahökötyksen, koska ei ole varaa alkuperäiseen Secto Octoon olisi vain noloa! Noloa ei ole rahanpuute vaan se, että ostaa noin törkeän kopion tieten tahtoen.
Muistan kun mietin miksi ihmeessä joku ostaisi feikit Uggit, koska kuka hitto ostaa Uggit niiden ulkonäön takia – nehän ovat rumat! Nehän ostetaan, koska kenkä on lämmin, sisällä aitoa lampaanvillaa. Mutta niin vain on noloja ihmisiä, jotka ostavat feikit, jotta ihmiset kuvittelisivat olevan varaa aitoihin. Jos näiden lamppujen kohdalla on sama tilanne, se on vaan noloa.
-Saikku-
Aina on niitä, jotka ajattelevat näyttävänsä tyylikkäiltä feikki-Vuitton kainalossa. Ja sitten niitä, jotka sinisilmäisyydessään ostavat kassin, eivätkä hoksaa koko juttua. Siksi kuluttajan pitäisi pystyä tekemään kotimaisissa liikkeissä ostoksia niin, että voi luottaa siihen mitä saa. Sitten on vähän eri asia, kun lähtee thaimaalaisille markkinoille laukkuostoksille, siellä pitää jo itse hoksata mitä ostaa 😉
Jos haluaa halvalla tuollaisen valaisimen, voi sen askarrella myös itse vaikka kansalaisopiston puutyökurssilla. Tämä on täysin laillista ja ihan suotavaa toimintaa.
Jokainen saa askarrella itse mitä haluaa. Mutta toisen mallisuojaama tuotetta ei saa tehdä myyntiin, se on niin yksinkertainen juttu se 🙂
Olen huomannut, että Kodin1 tekee äärettömän paljon kopioita erilaisista kalusteista. Nykyään en jaksa edes vilkaista ko mainosta, vaikka mainoksia yleensä mielellään selailenkin. Sen verran halpaa toimintaa myös tuolla firmalla on. Minä suosin lähestulkoon vain suomalaista designia ja olen siitä ylpeä. Osallistun siis talkoisiin! 😉
Kiitos! Meillä on hyvät talkoot tässä käynnissä 🙂
Minulla pisti kanssa silmään. Juuri muutama päivä sitten selaillessani K-raudan sisustus kuvastoa, sanoin miehelleni näistä kyseisistä Cello valaisimista että jo on huolella kopioitu.
Positiivista on, että näitä ei nyt nähdäkään kauppojen hyllyllä 🙂
Aito Secto on kiva, mutta kopiota en ostaisi. On muuten todella samanlaisia nuo Cellon valaisimet.
Niinpä!
Rautakesko vetää Cello Magico ja Cello Marcato -valaisimet pois myynnistä
Rautakeskon valmistuttamista Cello Magico ja Cello Marcato –valaisimista on noussut keskustelu niiden samankaltaisuudesta muihin markkinoilla oleviin valaisimiin nähden.
Kyseiset valaisimet ovat olleet K-rauta- ja Rautia-ketjun ennakkomarkkinoinnissa, mutta tuotteita ei ole ollut vielä saatavilla kaupoissa.
Rautakesko suhtautuu asiaan vakavasti ja on päättänyt vetää tuotteet pois markkinoinnista ja myynnistä selvittääkseen tilanteen.
Rautakesko
Kiitos!
No hitto, myykää edes mulle!!!
Ruma lamppuhan tuo on, mutta erinomainen asia, että plagiaatteihin puututaan.
Makuasioista ei kannata kiistellä 🙂
Tavallinen pulliainen, kuten minä, ei ole koskaan kuullutkaan mistään Sectosta. En erottaisi kuvastoista design kopioita. Ostan edullisia sisustustarvikkeita, jotka miellyttävät silmääni, en niinkään sen perusteella, että minkä merkkinen tuote on kyseessä. Jos siis päättäisin ostaa vahingossa jonkun kopion, ei se olisi pois itse design yritykseltä, koska en kuitenkaan ikinä missään tapauksessa maksaisi lampusta satoja euroja, enkä siis ostaisi alkuperäistä lamppua sisustukseeni. Kannattaisin silti suomalaista työvoimaa siinä mielessä, että jonkunhan ne kopiolamputkin on myytävä. Kesko se taitaa kuitenkin työllistää suomessa enemmän, kun joku pieni yritys ja en usko tämän kopion olevan pois pienen yrityksen tuloista. Ne jotka haluavat designlampun roikkumaan asuntoonsa, varmasti hankkivat sen aidon, koska vain sillä voi luoda mielikuvansa luomaa statusta. Ja ne jotka haluavat sen edullisen, mutta nätin lampun, eivät vahingossakaan osta jotain 600 euron killutinta kattoonsa.
Olet asian ytimessä. Kaikki eivät halua designvalaisinta, eikä kaikki sellaisia voi mitenkään tunnistaa. Ja tämä on tietysti täysin ok. Siksi jokaisen kuluttajan hintaryhmästä huolimatta tulisi voida luottaa siihen, että hänen ostamansa esine on oikeudenmukaine ja eettinen. Ajatuksesi mukaan ostamasi kopio ei ole pois designfirman kassasta, mutta tällä ajattelumallilla kaikkien tuotteiden kopioiminen olisi ok. Kesko työllistää enemmän kuin Secto, se on fakta. Mutta myös 2000 Cello-tuotteen joukossa nämä kaksi kopiota eivät näyttele kovin merkittävää roolia, kun Sectolle omat mallit ovat 20 vuoden tuotekehityksen tulos. Eikö varsinkin kotimaisille markkinoilla pitäisi antaa tilaa molemmille ja ihan omilla tuotteillaan?
Mutta mikä on tarkka rajanveto selvän kopion ja ”inspiroituneen” tuotteen välillä? Kuten moni totesikin, maailma on täynnä näitä design-tuotteesta inspiroituneita tuotteita. Näitä on ihan laillista myydä, kunhan asiakkaalle tehdään selväksi että kyseessä ei ole aito tuote ja tämä ”inspiroitunut” tuote eroaa selvästi alkuperäisestä. Jostain luin, että näitä eroja alkuperäiseen tulisi olla kuusi kappaletta, jotta kyseessä ei ole laiton kopio (en nyt muista virallista lähdettä). Eroiksi kelpaavat pienetkin yksityiskohdat, kuten materiaali. Ja eihän tuossa K-raudan mainoksessa lue, että kyseessä on Secton valaisin, vaan heidän oma mallistonsa, joka tosin muistuttaa tosi paljon alkuperäistä tuotetta.
Itsekin ostan design-tuotteita, niin kotimaisia kuin ulkomaisia, ja en yhtään pidä ajatuksesta että pienten yritysten suunnittelutyötä lainataan tai kopioidaan. Tämä on ehdottomasti ”eettisesti” väärin. Mutta asia ei tosiaan ole kovin mustavalkoinen. On aika voimakasta nostaa esiin, että jokin tuote on ”laiton kopio”, vain omaan mielipiteeseen perustuen. Minusta nuo lamput muistuttavat paljon alkuperäistä, mutta täyttävätkö ne laittoman kopion kriteerit, siihen on vaikea kuvan perusteella ottaa kantaa. Voi olla, että täyttävät, tai sitten eivät. Tämä siis vain minun mielipiteeni 🙂 Tärkeä aihe ehdottomasti, mutta aika moniselitteinen!
Olen kanssasi ihan samaa mieltä. Koko kuvio on todella monimutkainen ja moniselitteinen. Jos viittaat minun mielipiteeseeni, siksi soitin Secto Designin toimitusjohtajalle ennen postauksen julkaisemista. Näissä asioissa on parempi olla vähän varovainen, enkä halunnut juttua julkaista ilman heidän näkemystään. Koska se tuki omaani, näin että voin bloggaajana ja Secto tuotteiden ihailijana tehdä oman pienen ponnistukseni oman oikeuskäsitykseni mukaisesti. Koska tuotteet ovat vedetty nyt markkinoilta, voimme todeta, että kuvio ei ollut ihan oikeudenmukainen. Se, mitä tapahtuu seuraavaksi, jää nähtäväksi.
Tarkkaa rajanvetoa ei ole eikä tarvitse olla kuutta tai viittä eroa. On selvää, että jos valaisimien kokonaisvaikutelma on sama, kysymys ei ole inspiraation aikaansaamasta tuotteesta vaan tökeröstä plagiaatista. Secton valaisimia suojaa tekijänoikeus, siitä on tekijänoikeusneuvoston lausunto. Ne on siis niin kuin taideteoksia.
Niinpä ja siksi tässä tilanteessa nyt ollaan. Vaikka materiaali on eri, on muotokieli oikeastaan identtinen. Kiitos kommentistasi!
Kopioinnista puheen ollen, eikö kukaan huomaa pääkuvan tuolin samankaltaisuutta Eamesin DAW-tuoliin? En tunne mallia, mutta vaikuttaa selkeästi kopiolta.
Taidan olla vähän hitaalla tuulella, mutta tarkentaisitko, mitä pääkuvaa tarkoitat? 🙂
Anonyymi tarkoitti varmaan kuvaa, jossa Secto-lampun alla on valkoinen tuoli puisilla jaloilla. DAW:issa (vai DWS:ssä?) on aivan erilaiset jalat, joten se menee ehkä inspiraation piikkiin.
Aa, okei! Kuvan tuoli on Hayn about a chair. Meillä on myös Eamesin DSW ja tuolit ovat kyllä ihan erilaisia keskenään. Tästä postauksesta löytyy kuva, jossa on molemmat tuolit ja ero on kyllä melkoinen: http://modernistikodikas.blogspot.fi/2014/08/about-chair-siita-tuolista.html
Hyvä kirjoitus ♥
Lämmin kiitos Sike!
IP-oikeuksiin perehtyneenä pistää kirjoituksessasi silmään seuraava kohta: ”Hän kertoo hankalista brändisuojauskäytännöistä, jolloin tuotemerkkisuojaus on hankittava maa kerrallaan. Myös lainsäändäntö vaihtelee eri maissa, joten tuotesuojaukset tulisi saattaa EU-tason keskusteluun. Mallisuojat pitää hakea jo ennen tuotteen lanseerausta, joka on taas erittäin haastavaa pienelle yritykselle. Secto Design suojaa uudet mallinsa.”
Koko EU-alueella voi hakea mallisuojaa yhdellä hakemuksella, jonka kustannukset on joitakin satasia ja hakemuksen voi jättää myös tuotteen julkaisemisen jälkeen, mutta tähän on olemassa tietty aikaraja.. Myös kansainvälisellä tasolla on olemassa erilaisia järjestelyjä, joiden avulla suojausta voi hakea useassa maassa samaan aikaan (joko tavaramerkkinä tai mallina). Toki loukkauksiin tulee aina puuttua kunkin maan lainsäädännön mukaan, mutta esimerkiksi EU-alueella lainsäädäntö on varsin yhteneväinen. Siten keskustelu IP-asiantuntijan kanssa voisi helpottaa pienenkin design-yrityksen toimintaa ja IP-strategian määrittelyä (ja tässä kohden kannattaa todella keskustella asiantuntijan kanssa eikä jonkun yleisjuristin tms.). Tässä asiassa ei design-yrityksen kannata säästää:)
Kiitoksia tarkennuksista! Kirjoitin tekstin keskustelumme perusteella ja yritin tiivistää asian postaukseen. Asiavirheet ovat myös mahdollisia, en ole näiden asioiden asiantuntija.
Rautakeskon Cello valaisimet valitsee nykyään väin 1 ihminen, jolla on vain tekninen tausta, virheitä sattuu, se on inhimmillistä, sitäpaitsi on täntyyppiset valaisimet jo pitkään esim. saksaliaisen Brilliant AG valikoimassa ja Secto ei ole siihen ottanut mitään kantaa.
Terv:
Entinen Cello tiimin jäsen
Jos aitoon ei oke varaa, jätän ostamatta. Kooion omistaminen olisi itsestäni noloa. Jos jonkin halyan, siihen säästän vaikka vuoden. Se on sen arvoista ja silloin yleensä selviää sekin, haluanko oijeasti tämän vai onko vain ohimenevä hullaantuminen! EI kopioille!
-Asta