Some on vallankumouksen väline. Ja mainostaminen on kuollut.
Näin kuulin viime viikonloppuna PING Helsingissä. Isoja sanoja, mutta niille löytyy täytettä. Otetaan pieni kurkistus siihen, mitä Suomen suurin sisältömarkkinointitapahtuma tarjosikaan.
Minulla ei ollut juurikaan odotuksia tapahtumalle. Ajattelin tapaavani tuttuja ja käyväni parissa kivassa workshopissa, mutta pian huomasin olevani keskellä somehirmujen karnevaaleja, jossa oli tilaa ihan kaikille. Ei ollut tähtiä, ei ollut taviksia. Oli parisataa sisällöntuottajaa ja saman verran bisnestyyppejä, joista jokainen oli omalla tavallaan merkityksellinen. Sosiaalinen media on aikamme ilmiö, joka on muuttanut viestintää ja kommunikointia. Voin twiitata suoraan presidentille, saada aikaiseksi lööppiuutisen ajattelemattomalla Facebook-päivityksellä ja etsiä kadonnutta ystävää verkosta. Digitaalisuuden ansioista meillä jokaisella on asiallemme suurempi yleisö kuin koskaan ennen.
Me olemme sisällöntuottajia ja tarinankertojia, ihan kaikki. Voisi ajatella, että jokaisella on hallussaan oma brändi. Perinteisessä markkinointimielessä brändillä tarkoitetaan tavaramerkin ympärille syntynyttä positiivista mainetta, mutta ajatelkaas omaa some-käyttäytymistä. Yleensä jokainen haluaa jakaa tietynlaisia asioita, vetää rajoja yksityisyydelle valitsemaansa kohtaan ja vahvistaa tietynlaista mielikuvia. Henkilöbrändi ei ole sama asia kuin se kokonainen persoona, vaan brändi on se mielikuva, joka some-käyttäytymisestä syntyy.
Entäs se mainostaminen? Siitähän sisältömarkkinoinnissa on yksinkertaisimmillaan kysymys. PING auttoi oivaltamaan omastakin arjesta päivänselvän asian: mainokset eivät saa keskeyttää. Tänä päivänä niin mainoskatkot kuin näytölle ponnahtavat pop up-ikkunat ärsyttävät; haluamme valita mitä ja milloin katselemme tai kuuntelemme. Tehokas markkinointi on äärimmilleen segmentoitua ja osuu tunteisiin. Siksi kai blogimarkkinointikin on niin suosittua. Vaikka yleisö ei olisi valtava, tyypit ruudun takana ovat juuri oikeita tuotteelle tai palvelulle. Futuristi Gerd Leonhard kiteytti sisältömarkkinoinnin tulevaisuuden: ”make sence not noise”.
Loppujen lopuksi digitaalisuus yksin ei ole mitään. Se on vain väline ja työkalu, joka tarvitsee rinnalleen ihmisen ja tarinan. Kun tämä paketti saadaan kohdalleen, on meille jokaiselle kaikki mahdollista. Maantieteelliset rajat katoavat ja kuka tahansa voi olla mitä tahansa. Toisaalta, kun kaikki on kaikille mahdollista, on läpimurron syntymiseen oltava tarpeeksi hyvä, jopa paras. Henkeä haukkoen katsoin suomalaisen Konsta Punkan Instagram-tiliä. Paitsi että hänen luonto- ja eläinkuvansa ovat huikeita, on sitä myös parikymppisen nuoren miehen seuraajamäärä. 708 000 ihmistä! Miettikää.
Kaikessa kohtaamishuumassa kävi perinteiset ja kamerani unohtui ensin laukun pohjalle ja sitten hotellihuoneeseen. Sisustuksellisemmat kuvat kauniista Långvikista nappasin lähtöpäivänä, kun meininki oli jo hiljentynyt. Paikka on muuten aivan ihana ja sinne pitää päästä uudelleenkin! Kiitos järjestäjille ja kaikille ihananille bloggaajille, joita sain kohdata. Ensi vuonna uudestaan! Koska yksi postaus anna oikeutta upealle festarimeiningille, käykää lukemassa lisää täältä:
– Rosemary´s: Festarikesä korkattu
– Walleni.us: 10 asiaa, jotka opin Ping Helsingistä
– Mutsi avautuu: Ping Helsinki avasi festarikauden
– Savusuolaa: Sit mun päästä kuului Ping
– Kaukokaipuu: Kuka oli Nordenskiöld?
MUOKS. LIsään vielä linkin Viestintätoimisto Meditan hienoon yhteenvetoon: Sisältömarkkinoinnin pelisäännöt, tulevaisuus ja vaikuttavuus puhuttivat #PINGHelsinki-sisältöfestareilla.
8 Kommentit
Voi miten ihania kuvia! En ehtinyt itse lainkaan kylpylän puolelle, valitsin pitkät yöunet. Kiva päästä tätä kautta kurkkaamaan, millaista siellä oli. 🙂
Terkuin
Savusuolaa, janica B.
Kiitos Janica! Kylpylä oli upea, tuonne pitäisi päästä ihan omalle rentoutuslomalle joskus 🙂
Olipa huikea päivä, kiva oli tavata! 🙂
Niin oli! 🙂
Onpa ihanan harmoninen ja kaunis tunnelma noissa kuvissa! Kiva päästä tätä kautta kurkistamaan allasosastolle, kun en sinne koskaan ehtinyt. Ja niin samaa mieltä tuosta hyvästä yleispössiksestä: hauskinta oli juuri se, miten eri-ikäiset ja erityyliset tyypit kohtasivat. 🙂
Kiitoksia Sanna! Jos ensi vuonna pääsee mukaan, niin osaa vielä valmistautua paremmin 🙂
Some on tätä päivää,mut markkinoinnin ammattilaisena uskon,että muutkin mainonnan välineet toimivat edelleen.Eri sukupolvet tarvitsevat kukin omia välineitä miten heitä tavoitetaan.Itse pidän välillä somen poissa silmistä,saa aivot muita ärsykkeitä vaikka tuolta keväiseltä pihaltamme?
Hei Aikku! Asian provosoivasti esitin ja toki muutakin mainontaa tarvitaan. Mutta siitä olen samaa mieltä, että yleismainonta kaikille kaikkea-tyyliin ei tarjoa lopulta mitään kenellekään eli tunteet ja tarinat oikealle kohderyhmälle välitettynä tuottaa tulosta.
Keväinen piha antaa juuri sopivia ärsykkeitä, mikäs sen parempaa! Just huomasin, että meillä kukkii omenapuu <3