Balanssi ja hyvinvointi – sinä riität

by Kerttu
Balanssi ja hyvinvointi – sinä riität

Kaupallinen yhteistyö: Arla & Indieplace


Olen ikuinen balanssin etsijä. Minulle tärkeitä elämänarvoja ovat lempeys ja tasapaino: sellainen olotila, jossa tunnen riittäväni. Hyvän elämän mittari on se, että illalla nukkumaan mennessä koen onnellisuutta ja kiitollisuutta, vaikka päivän aikana olisikin ollut myös sählinkiä ja stressihetkiä. Ja usein niitä onkin ollut.

Meillä on saatavilla kaikki se tieto, kuinka elää terveellistä sekä hyvinvoivaa elämää. Klik vain olet tiedon äärellä, saat henkilökohtaisen valmentajan tai vertaistukea.  Siitä huolimatta on uupumista ja stressiä ja sellaisia terveyshuolia, joihin voisi omalla toiminnallaan vaikuttaa. Hyvinvointi ei siis todellakaan ole aina helppoa tai itsestään selvää. Pääsin mukaan Arlan ja Indieplacen kampanjaan, jossa etsitään hyviä rutiineja suoliston hyväksi. Tärkeä aihe, johon tartun mielelläni.

Balanssi ja hyvinvointi – sinä riität

Siksi kirjoitin postauksen alkuun avainsanat: olotila, jossa tunnen riittäväni.

En voi kirjoittaa tätä hyvinvointipostausta mainitsematta ravintoa,  liikuntaa ja unta. Minulla sopiva määrä liikuntaa tukee terveellistä ruokavaliota ja toisinpäin. Kun liikun hyvin, syön hyvin, niin nukun hyvin. Pyhä hyvinvoinnin kolminaisuus, jota todellakin saa ja joutuu vaalimaan ruuhkavuosien tiimellyksessä.

Säännöllinen ruokailu pitää pikkupirut pois olkapäältä

Uskon vanhaan kunnon 80/20-asetelmaan, jossa pyritään siihen, että 80 % ravinnosta on terveellistä ja 20 % sallii sitten herkkuja. Ruokailussa tärkeintä minulla on säännöllisyys. Viiden aterian rytmillä pysyy turhat mieliteot poissa, eikä ateriaa korvaa suklaalla. Joudun välillä pitämään teemaviikkoja, joissa valmistelen itselleni ateriat päivään ennakkoon. Olen mukavuudenhaluinen ja joskus en vaan jaksaisi tehdä vain itselleni ruokaa esim. etätyöpäivissä.

Syömällä hyvin tukee myös suoliston hyvinvointia. Jokainen Arla Got Guts? -jogurttipurkki sisältää 50 miljardia tutkittua elävää Bifidobacterium lactis B420™- bifidobakteeria ja liukoista ravintokuitua. (Anteeksi vain, että tuosta bakteerin nimestä tulee Maija Poppasen supercalifragilisticexpialidocious  mieleen.  Ehkä lienee siis syytä selventää, että bifidobakteerit ovat mikrobeja, joita löytyy luonnollisesti terveen ihmisen suolistosta.)  Näitä bakteereja kannattaa tuoda lisää suolistoon syömällä bifidobakteereita sisältäviä tuotteita.

Got Guts?-jogurtti sopii hyvin niin aamu-, väli- ja iltapalalle. Mukaan marjoja ja pähkinöitä, tai sitten ihan sellaisenaan!

Liike on lääke – myös mielelle 

Ihminen tarvitsee liikuntaa, mutta sitä ei tarvitse jatkuvasti suorittaa. En pitänyt edellisen älykellon syyllistävästä tavasta, kun taas uusi kelloni on hauska ja lempeä: “liikuntaympyräsi ei saanut eilen riittävästi rakkautta, täytä se tänään”. Kellolla on kolme päivittäistä mittaria; seisonko vähintään minuutin valveillaolotuntien aikana, saanko puoli tuntia liikuntaa ja täyttyykö arkiliikuntatavoite. Näiden pienten tavoitteiden täyttämiseen kukaan ei tarvitse älytekniikkaa, mutta jos sellaisesta tykkää, se saattaa auttaa ja kannustaa.

Avainsana on matala tavoite ja säännöllisyys: puoli tuntia liikkumista joka päivä.  Keho rakastaa liikettä, välillä maksimisykkeitä tavoittelevaa hikijumppaa ja välillä raukean hidasta venyttelyä. Koskaan ei kaduta, kun on lähtenyt liikkumaan. Tämän viikonlopun “treeni” on pihahommat mökillä, ei siis välttämättä tarvita mitään ohjattua tai tavoitteellista urheilua.

Sopiva tahti

Elämäni on usein menevää ja minulla on monta rautaa tulessa. Olen pitkäjänteisesti rakentanut arkeamme siten, että sitä on helppoa rakastaa. Välimatkat eivät syö liikaa aikaamme, kotona mieli lepää, koulu- ja päiväkotiarki toimivat, lähellä on ystäviä kaikille. Työ nappaa jo ison osan ajastamme, mutta sen jälkeen kannattaa pohtia, miten käyttää vapaa-aikansa.

Tällä hetkellä käymme harrastuskeskusteluja lasten kanssa. He saavat harrastaa ja ovat innokkaita kokeilemaan monenlaista. Olen sanonut, että rajoittava tekijä harrastusten määrässä on niihin liittyvä kuskaus. Tyttärellä on nyt 3-4 kertaa viikossa tapahtuva liikuntaharrastus ja koska hän haluaisi myös tallille, hänen tulisi itse miettiä miten arjen aikataulu rakentuu. Myös pojalla alkaa olla harrastuksia.  Vannon kimppakyytien ja itse kuljettavien harrastusten nimeen, jotta kaikilla perheessä olisi sopiva tahti. En halua olla kaikkina iltoina taksikuski, koska se on pois omasta jaksamisestani, liikunnastani ja elämän rytmittämisestä.  Koen myös, että koko perheen hyvinvoinnin kannalta on hyvä, että meillä on ilta tai pari viikossa, jolloin ei ole menoa minnekään. Ehdimme lepäämään, tapaamaan perheystäviä tai tekemään jotain hauskaa extempore. Arjen balanssi vaatii siis rajoja, keskustelua ja ymmärrystä.

Koen, että koko perheen hyvinvoinnin kannalta on hyvä, että meillä on ilta tai pari viikossa, jolloin ei ole menoa minnekään.

Arvostan tervettä päivää

Terveys on mahtava etuoikeus. Sanotaankin, että terveellä ihmisellä on tuhat toivetta, mutta sairaalla vain yksi. Terveyden arvostaminen ja ylläpitäminen ovat hyvän elämän peruskiviä.

Kun Arla Got Guts?- kampanjassaan haastoi pohtimaan tekoja suoliston hyväksi, hoksasin, miten vähän olen antanut ajatuksia suoliston toimivuudelle. Sanotaanko näin, että ei ole tarvinnut, mutta samalla olen pitänyt toimivaa suolistoa liian itsestäänselvänä asiana.  Suolistosta puhutaan jo elimistön ”toisina aivoina”, sillä aivot ja suolisto viestivät jatkuvasti keskenään ja vaikuttavat toinen toisiinsa.

Konkreettisia tekoja suoliston hyväksi:

•  Ruoki hyviä bakteeteja – vaikkapa Arla Got Guts?-jogurteilla
• Pidä säännöllinen ruokarytmi
• Juo riittävästi vettä
• Nuku hyvin
• Liiku & ulkoile

Elämän balanssi koostuu hyvistä rutiineista, omista rajoista, ripauksesta hauskuutta ja siitä, että kokee olevansa riittävä ja sopiva sellaisenaan.

Lempeää viikonloppua!

Saatat pitää myös

5 Kommentit

Milla Jylhä lokakuu 17, 2020 - 4:08 am

Kiva postaus. Olen samaa mieltä ” taksina” olemisesta – pari vapailta viikossa ihan vaan itselle.

Reply
Kerttu lokakuu 19, 2020 - 11:08 am

Kiitos Milla! Helposti sitä pakkaa viikon tosi täyteen menoja ja sitten väsyy niihin kivoihinkin juttuihin. Ja onhan siinä perusarjessa kaikenlaista pyöritettävää joka tapauksessa <3

Reply
Satu lokakuu 19, 2020 - 6:50 pm

Riitänkö vai en? Sitä olen pohtinut tässä aikas monena päivänä. Ja mitä sitten jos en riitä? Mitä ihmettä sitten tapahtuu? Ajankohtainen aihe täällä. Ja kyllä, suoliston hyvinvoinnilla on valtava merkitys koko elimistön ja mielen hyvinvoinnille.

Reply
Kerttu lokakuu 20, 2020 - 6:00 am

Moikka Satu! Lähetän sinulle paljon voimaa-antavia ajatuksia. Kyllä sinä riität, mutta muista omat halusi ja rajasi. Ein sanominen on aikamoista hommaa, eikä käy minultakaan helposti. Maaretta Tukiaisen Tänään-kirjassa on loistava tapa pitää huolta omasta riittävyyden tunteesta: mieti 3 asiaa, jotka ovat tärkeimpiä tänään. Vain kolme konkreettista juttua! Sitten pohdi, kuinka tänään palaudut. Tässä kirjoituksessani ajatuksesta tarkemmin: https://www.modernistikodikas.fi/elamaajatukset/kolme-kysymysta-jokaiseen-paivaan/.

Reply
Satu lokakuu 20, 2020 - 6:41 pm

Kiitos paljon. Tutustun tuohon ehdottomasti!

Reply

Jätä kommentti