Kaupallinen yhteistyö: Visual Friday
Ensin oli unelma: ei nyt ihan punainen tupa ja perunamaa, mutta oma osoite kuitenkin. Kuten usein, niin nytkin muutto tuntui ajatuksena raskaalta. Kuormaa oli kertynyt usean vuoden ajalta ja tilanne vaati monenlaisia järjestelyitä. Viime syksynä tuli se hetki, kun pakkasin kuuden vuoden blogituotokset (yli 1600 postausta, kymmeniätuhansia kuvia ja rapiat 30 000 kommenttia) siirtyivät uuteen osoitteeseen ja muutin omilleni.
Olen saanut tässä parin kuukauden aikana niin paljon kysymyksiä siitä, millainen homma uusien sivujen tekeminen on, kuka homman minulle hoiti ja mitä kaikkea pitää huomioida. Niinpä päätimme yhdessä Visual Fridayn kanssa kertoa, miten uusien sivujen synnyttäminen meni alusta loppuun.
1. Idean synty
Olin kypsytellyt ajatusta omista sivuistani pitkään ja viime syksyn Idealistan yt-neuvottelut antoivat merkin, että aika on nyt! En jäänyt odottelemaan neuvotteluiden lopputulosta. Minulla oli ajatuksia siitä, miltä uusi blogisivusto näyttäisi. Halusin samalla päivittää visuaalisen ilmeen ja luoda yhteneväisen otteen kaikkiin materiaaleihin. Myös valokuvani kaipasivat päivittämistä. Aikaa oli kuitenkin todella vähän ja siksi halusin löytää tahon, joka ymmärtäisi visuaalisia vaatimuksiani. Otin yhteyttä Visual Fridayn yrittäjiin ja pyysin tarjouksen.
Tarjouksessa jokainen työvaihe oli esillä selkeästi ja myös eroteltu hinnoittelussa. Näin oli heti helppoa hahmottaa, mitä haluan ostaa. Pakettiini kuului visuaalinen ilme, blogisivun suunnittelu ja toteutus sekä valokuvaus studiossa.
2. Brief-palaveri
Homma lähti liikkeelle sutjakasti. Ensimmäisessä palaverissa kävimme läpi toiveeni ja tarpeeni. Vaikka asioita voi tehdä etänä, oli tosi kiva tavata ja jutella auki ajatuksiani. Olin kirjannut adjektiiveja, joiden toivoin kuvaavan sivujani; selkeä, raikas, tyylikäs, lämminhenkinen jne.. Seuraavaksi oli luvassa bränditarinan ja ydinviestien kirjoittaminen, tämän palvelun voisi toki ostaa, mutta koska olen sisällöntuottaja, tein sen itse.
3. Visuaalisen ilmeen suunnittelu
Seuraavaksi olikin jännittävä vaihe, sillä sain odotella ensimmäisiä vedoksia blogin visuaalisesta ilmeestä. Sain inspiraatiokuvakollaasin syntyvästä ilmeestä ja muutaman vaihtoehtoisen ilmeen valittavaksi. Näin heti, että nyt ollaan oikeilla linjoilla! Kolmesta ehdotusta ilmeestä olisin voinut oikeastaan valita minkä vain.
4. Kuvaussuunnitelma + valokuvaukset + kuvien editointi
Hyväksyttyäni ehdotuksen visuaalisesta ilmeestä, pääsimme aloittamaan kuvaussuunnitelman, joka noudattaisi samoja fiiliksiä kuin blogisivustoni. En halunnut liian pönöttävää, mutta silti viimeisteltyä. Kuvauksiin otin mukaan brändi-ilmeeseen sopivia vaatteita, vaaleat farkut alaosaksi ja yläosaksi erilaisia pehmeänsävyisiä neuleita. Jalassa olivat nudet korkkarit tai rennot villasukat. Kotoa toin pari tuolia ja tekstiilejä, jotta rekvisiitta olisi blogistani tuttua.
Kuvia yli 200 ja niistä valitsin 20 suosikkiani käsittelyyn. Otin hieman eri tyylisiä, jotta voisin käyttää kuvia monipuolisesti eri materiaaleissa, profiilikuvina ja myös virallisempina blogikuvina esimerkiksi yhteistyökumppaneille.
Kuvauksissa oli todella rentoa! Meikin ja hiukset laittoi Kaisa Oksanen ja suosittelen piipahdusta ammattilaisen pakeilla ennen kameran eteen astumista. Antaa kummasti itsevarmuutta.
Kuvaukset pidettiin Visual Fridayn omalla Studio Sundaylla, superihanassa loft-tilassa Jyväskylän Vaajakoskella. Kuvat otti taitava Sanna Kostamo. Tilaa muuten voi vuokrata vaikka juhliin, kuvauksiin tai muihin tapahtumiin.
5. Verkkosivuston sisällöntuotanto
Tässä vaiheessa oli aika laittaa näppäimistö laulamaan. Valitsimme blogipostauksille kategoriat ja asiasanat. Kirjoitin tarvittavat tekstit valmiiksi. Kirjoitin mm. itseni ja blogini esittelyn ja lyhyen pohjustuksen kaupallisille yhteistöille. Muuten sisältö siirrettiin vanhasta blogistani eli siitä ei ollut pulaa.
6. Verkkosivuston toteutus
Sitten alkoi teknisin vaihe, jossa tarvittiin aika monta koodinpätkää ja digikikkailua, ennen kuin kaikki elementit olivat kohdillaan. Mukavaa oli, että sain vielä säätää ja muuttaa joissakin asioissa mieltä vielä tässä vaiheessa, sillä kaikkea olisi ollut todella haastavaa hahmottaa etukäteen.
Verkkosivujen rakentaminen ja ”muuttokuorman” siirtäminen tehtiin aika napakalla aikataululla. Ostin myös postausten siirron, jotta pääsisin mahdollisimman pian tuottamaan uutta sisältöä blogiin. Postausten kategoriat muuttuivat ja siksi olikin aikamoinen homma, että saimme järjestyksen ja rakenteen toimimaan. Jotakin bugeja huomasi vasta käytössä, joten oli tosi hienoa, että vain laittamalla viestiä sain tilanteen ratkaistua.
7. Wordpress-koulutus
Kun kaikki oli valmista, pidimme vielä loppupalaverin, jossa katsoimme, että lopputulos on sellainen kuin pitää ja kaikki toimii. Samassa yhteydessä sain näppärän wordpress-koulutuksen ja muutamat täsmävinkit hakukonelöydettävyyteen. Sivustomuutto on aina pieni katastrofi Googlehakujen kannalta ja siksi blogimuutto verottaa muutamien kuukausien ajan kävijämäärää.
Miksi päädyin ostamaan apua?
Miksi päädyin ostamaan koko paketin ammattilaisilta, enkä vain ostanut muutaman dollarin blogipohjaa ja yrittänyt hoitaa hommaa itse? Siihen on muutama syy:
– Kokonaisvaltaisuus. Teen blogia (toiseksi) työkseni ja halusin panostaa siihen perusasiaan eli visuaalisuuteen ja toimivuuteen.
-Aika. Blogille käytettävä aika on päivätöissä käymisen ja perhe-elämän ohessa, joten ne hetket, kun pääsen blogin ääreen, haluan tuottaa uusia postauksia.
– Osaaminen. Uskon vahvasti siihen, että kaikkea ei kannata tehdä itse. Ulkoistan mielelläni asioita, jotka eivät ole vahvuus- tai mukavuusalueellani, kuten vaikka nyt nettisivujen koodaus tai kotisiivous. Henkilökohtaisesti pääsen pikkuisen helpommalla ja isossa kuvassa palveluiden osto paikallisilta yrittäjiltä on yhteiskunnallisesti kannattavaa.
– Lopputulos. Vaikka joskus erehdyksessä olenkin ohikiitävän hetken kuvitellut itseni kaikkien alojen asiantuntijaksi (heh), en sitä todellakaan ole. Oli ihana päästä seuraamaan visuaalisen suunnittelun ammattilaisten saumatonta työtä.
– Tekninen tuki. Neljän portaalivuoden aikana olin tottunut siihen, että tekniset ongelmat hoitaa joku muu. Itsenäisessä blogielämässä hirvitti se, että olisin myös tällä sektorilla yksin. Nyt voin laittaa viestiä Visual Fridaylle ja sieltä ratkaistaan pulmat puolestani. Jälleen kerran säästän aikaa ja hermoja.
Lopputulos on tehty tietenkin teille, rakkaat lukijat! Toivottavasti nautitte näistä sivuistani. Palautetta ja kehitysehdotuksia otan ilolla vastaan, niin sisältöön kuin sivujen toimivuuteenkin. Emäntä on kotiutunut uuteen osoitteensa mainiosti.
(Ps. Yhteistyöstä on sovittu ennen uuteen työni syntymistä. Lienee hyvä mainita, kun samalla alalla ollaan.)
6 Kommentit
Mie niin tykkään tästä uudesta ulkoasusta ❤️❤️
Kiitos, aivan ihana kuulla!
Ulkoasu on todella onnistunut ja ammattilaisen käyttö on kyllä ollut osaltaan siinä. Tottahan sullakin on osasi tässä tuotannossa. Mie käyn joka päivä kattomassa onko tullut jotain uutta luettavaa.
Hei! Tänne oli jäänyt pari kommenttia vastaamatta – pahoittelen! Kiitos, että viihdyt juttujeni parissa <3
Olen opiskellut valokuvausta peräti 10 op verran, eli tiedän asiasta tasan 0.
Tässä, kun katsoo kuvia sinusta, ne on kaikki aivan erilaisia. Lähes eri ihminen, eri tunne, eri sävy ja upeita kaikki.
Koska olet yrittäjä, saat kulut vähentää verotuksessa, on suorastaan hölmöä olla käyttämättä ammattilaista. Ja sen verran pitää aina omaan panostaa, että palkkaa, mahdollisuuksien mukaan, oman kylän yrityksen.
Hei Omppu! Minä kuvaan lähes päivittäin, mutta myönnän, että en tiedä valokuvauksesta juuri mitään. Ammattilainen osaa teknisesti ja tunnelmallisesti napata kokonaisuuden haltuun. Minäkin pidän näistä kuvista juuri siksi, että ovat samaa sarjaa, mutta sopivan erilaisia. Kun ostaa palvelun ammattilaiselta, saa itse keskittyä omaan olennaiseen 🙂